KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

WYSZUKIWARKA

Fit for 55: rolniczy transport pojazdami... elektrycznymi?

Opublikowano 28.01.2022 r.
przez Redakcja KalendarzRolnikow.pl
„Fit for 55” - jedno uniwersalne rozwiązanie nie sprawdzi się w obszarach wiejskich, a zwłaszcza w kwestii transportu rolnego - alarmują Copa-Cogeca.

elektryczny ciągnik

 

Czy potrafimy sobie wyobrazić ciągniki zasilane bateriami elektrycznymi? A może pojazdy rolnicze ciągnące załadowane kukurydzą przyczepy z elektrycznym napędem. Taką przyszłość potrafią jednak planować nam komisarze Unii Europejskiej. My wiemy, że jest to nie do wykonania, a oni?


Copa-Cogeca  wzięła udział konferencji poświęconej pakietowi „Fit for 55” oraz paliwom alternatywnym. Organizacja przekonuje, że pakiet „Fit for 55” powinien uwzględniać  specyfikę potrzeb transportu rolnego oraz większej mobilności w obszarach wiejskich.
Obecnie energia elektryczna zaspokaja ok. 22% łącznego unijnego zapotrzebowania na energię; zaledwie 35% energii elektrycznej w UE pochodzi z odnawialnych źródeł energii, pozostałe 65% pochodzi z paliw kopalnych i energii atomowej. Komisja, w upublicznionym w czerwcu zeszłego roku  pakiecie „Fit for 55”, zaproponowała podejście skupiające  ię  przede wszystkim na zwiększeniu ilości energii produkowanej przy użyciu paneli fotowoltaicznych oraz elektrowni wiatrowych, dzięki czemu ma być możliwe osiągnięcie  ambitnych celów klimatycznych i energetycznych. Z tego powodu powstała przepaść między  nierealistycznymi wizjonerskimi celami a twardymi faktami energetycznymi.


- Pojazdy z napędem elektrycznym mogą odegrać ważną rolę w zmniejszeniu poziomu  emisji, jednak nie są one rozwiązaniem dla wszystkich europejskich konsumentów, m.in.  tych mieszkających w obszarach wiejskich i dla pojazdów ciężkich. Jedynie wykorzystanie  dostępnych technologii pozwoli Unii Europejskiej na osiągnięcie celów europejskiego  Zielonego Ładu i pozwoli światu walczyć ze zmianami klimatycznymi - mówił Pekka Pensonen, sekretarz generalny Copa-Cogeca. - Certyfikowane, zrównoważone i wytwarzane z roślin uprawnych biopaliwa nie mogą być wyłączone z zestawu narzędzi mających prowadzić do dekarbonizacji sektora transportu.


Certyfikowane, zrównoważone i wytwarzane z roślin uprawnych biopaliwa są najczęściej używanym odnawialnym paliwem w UE. Jak podkreśla Copa-Cogeca, obserwowany w ostatnich latach spadek poziomu emisji w sektorze transportu jest w dużej części związany właśnie z ich stosowaniem. Jednocześnie wytwarzane z roślin uprawnych biopaliwa przyczyniają się do powstania bogatych w białko produktów ubocznych będących bogatym źródłem białka dla pasz, które może zastąpić importowaną soję - takie pasze nie przyczyniają się do wylesiania.

 

 

POWIĄZANE TEMATY:copa cogecatransport rolny
kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO