KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Narodowy Instytut Wolności
  • ODR Bratoszewice

WYSZUKIWARKA

Na Dolnym Śląsku: można starać się o pieniądze na usuwanie azbestu

Opublikowano 11.01.2018 r.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu ogłosił konkursowy nabór wniosków na usuwanie azbestu w 2018 r. Warto zmotywować wójtów, by po takie pieniądze sięgnęli. 

W 2017 r. na Dolnym Śląsku usunięto aż 6 tysięcy ton tego szkodliwego odpadu. To najlepszy wynik od początku realizacji trwającego już siedem lat programu neutralizowania azbestu. 

Pieniądze z Funduszu, w formie do 85 procent dotacji, zostaną wpłacone zainteresowanym samorządom, które następnie rozdysponują te środki wśród mieszkańców. Za te pieniądze będzie można pokryć koszty demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest – wylicza Łukasz Kasztelowicz, prezes zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu. – To ważna wiadomość dla mieszkańców naszego regionu, w których otoczeniu są na przykład dachy albo ocieplania budynków wykonane z eternitowych płyt. 

Wiele budynków gospodarczych wybudowanych w latach 70-90 XX wieku także jest pokrytych eternitem. Warto więc zabiegać o to, by pokrycie z azbestem usunąć.

Musimy pamiętać, ze włókna azbestowe to podstępny przeciwnik dla naszego zdrowia i bezpieczeństwa – przypomina WFOŚiGW we Wrocławiu. – Niewidoczne, mikroskopijne włókna wdychane z powietrzem gromadzą się w organizmie i nie są z niego wydalane. Mogą powodować m.in. choroby opłucnej lub osierdzia, nowotwory złośliwe: raka płuc, raka oskrzeli, międzybłonniaka opłucnej. Warto pamiętać, że azbest po około 30 latach od czasu jego zamontowania na budynku zaczyna ulegać erozji, podczas której może wydzielać się szkodliwy pył. 

Eksperci przestrzegają właścicieli budynków, do budowy których użyto azbest, przed próbami samodzielnego usuwania tego materiału. To zadanie należy powierzyć specjalistycznym firmom, które w bezpieczny sposób zdemontują i przewiozą odpady na składowiska. W ubiegłym roku w akcji azbestowej wzięło udział 111 samorządów, które usunęły 6 tysięcy ton tego odpadu. 
 

Wnioski o dofinansowanie usuwania azbestu samorządy mogą składać do 16 lutego. Warto więc, by rolnicy zdopingowali swoich wójtów, by po takie pieniądze sięgnęli.

 

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO