Prognozy dla rynku drobiu
W okresie jedenastu miesięcy 2017 r. z Polski sprzedano za granicę 1 266 tys. ton produktów drobiowych, czyli o 11% więcej przed rokiem. Eksportowanob głównie mięso kurze (82% wolumenu eksportu), mięso indycze stanowiło 15% eksportu, a pozostałe mięso drobiowe – 3%. Szacuje się, że w całym 2017 r. eksport drobiu osiągnął 1,35 mln ton (w ekwiwalencie tuszek), o 8% więcej niż w roku 2016. Wyniki polskiego eksportu drobiu były uwarunkowane ograniczeniem możliwości sprzedaży do niektórych krajów pozaunijnych, które wprowadziły zakaz importu na skutek występowania wirusa grypy ptaków.
Jednak utrzymanie konkurencyjności cenowej i jakościowej polskiego drobiu na rynku UE pozwoliło na dalsze powiększenie wolumenu eksportu.
Specjaliści twierdzą, że w 2018 r. będzie postępował proces odbudowy relacji handlowych z państwami pozaunijnymi, które wprowadziły ograniczenia na import polskiego drobiu. Pozytywne skutki tego procesu będą uwidocznione prawdopodobnie dopiero w drugiej połowie roku. Polska utrzyma przewagę cenową na rynku UE, co pozwoli na dalsze zwiększanie sprzedaży asortymentu drobiowego na rynku wspólnotowym.
W całym 2018 r. sprzedaż zagraniczna polskiego drobiu może wzrosnąć o 10-12% do około 1,5 mln ton (w ekwiwalencie tuszek). Przewidywane tempo wzrostu eksportu w 2018 r. będzie zatem nieco większe niż w roku 2017.
Źródło: KOWR
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|