KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Narodowy Instytut Wolności

WYSZUKIWARKA

100 lat John Deere cz. 1– od kowala wizjonera do światowej korporacji

Opublikowano 27.03.2018 r.
Dla amerykańskiego giganta maszynowego John Deere, rok 2018 jest szczególny. Otóż dokładnie 100 lat temu firma wprowadziła do oferty swój pierwszy ciągnik. Tak zaczęła się historia przedsiębiorstwa, które jest dziś jednym z największych producentów maszyn na świecie.

Początki marki sięgają 1837 roku, kiedy to amerykański kowal i przemysłowiec John Deere, wynalazł samooczyszczający się pług. Takie rozwiązanie pozwoliło osadnikom na uprawę gleby i wykorzystanie urodzajnych pól uprawnych. Te wydarzenia okazały się dla amerykańskiego przedsiębiorstwa kluczowe. 

1918 rok – John Deere wchodzi na rynek ciągników

14 marca 1918 roku John Deere rozpoczyna ofertę traktorów, wykupując Waterloo Gasoline Engine Company - pierwszego na świecie producenta ciągników spalinowych „Waterloo Boy”. W pierwszym roku sprzedanych zostaje 5 634 ciągników tego modelu, co można uznać za spory sukces. 

W 1920 roku na konkurencyjnym rynku pojawiają się pierwsi nieuczciwi sprzedawcy. W rezultacie wprowadzone zostają testy „Nebraska Tractor Tests”, pozwalające wdrożyć przemysłowe normy wydajności. Test numer 001 poświęcony jest ciągnikowi Waterloo Boy N, firmy John Deere. 

Model „D” – przełom dla rolnictwa

Istotną datą dla historii marki jest 1923 rok. To właśnie wtedy na rynek wprowadzony zostaje model ciągnika John Deere. Nowy traktor oznaczony był literą „D”. Co wyróżniało tą maszynę, że stała się tak istotna dla rozwoju marki?

Dwucylindrowy leżący silnik oraz 2-biegowa skrzynia przekładniowa zostały przeniesione z ciągnika „Waterloo Boy”, natomiast cała konstrukcja, wraz z innymi rozwiązaniami została zaprojektowana od podstaw. W modelu „D” odstąpiono od archaicznej ramy nośnej ze stalowych belek i zastąpiono ją nadwoziem złożonym z silnika, skrzyni biegów oraz mostu, które tworzyły jedną całość. Brakowało jednak cały czas odpowiedniego designu, aby obok dobrych osiągów, ciągniki cieszyły też oko.

Początek lat 30 - XX wieku to wielki kryzys gospodarczy, który swój początek miał w Stanach Zjednoczonych i rozprzestrzenił się na wszystkie kraje na świecie. Miało to również duży wpływ na markę John Deere. Mimo trudnych czasów pod względem finansowym firma wprowadziła na rynek nowe produkty, w tym model ciągnika „A”. Podobny, ale mniejszy, model „B”, został wyprodukowany w następnym roku. Oba modele będą następnie produkowane aż do 1952 roku. Model A był pierwszy, ciągnikiem John Deere z hydraulicznym zaczepem.

W 1938 roku niezwykle ceniony projektant przemysłowy Henry Dreyfuss, we współpracy z inżynierami firmy John Deere, nadaje zupełnie nowy kształt produkowanym ciągnikom. Zarówno opływowa maska, jak i błotniki zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ich wygląd pozostał nowoczesny na wiele lat. To właśnie model „D”, który był produkowany do 1953 roku, przetarł szlak niezawodnych i solidnych ciągników John Deere i dał początek kultowej marki dla wielu rolników na świecie.

Po okresie II wojny światowej fabryki John Deere Dubuque Works, produkują nowy ciągnik: Model „M”. Dwa lata później ten model jest produkowany jako ciągnik gąsienicowy z oznaczeniem „MC”. Po zamontowaniu przedniego lemiesza staje się spycharką i prekursorem działów maszyn budowlanych John Deere, oferujących sprzęt dla branży budowlanej i leśnej, w której obecny jest do dnia dzisiejszego.

Model R – szybszy, większy, silniejszy niż wszystko, co było wcześniej

Ciągnik John Deere Model R z silnikiem wysokoprężnym, był kolejnym bardzo istotnym etapem rewolucji maszyn John Deere. Prace nad nim trwały, aż 10 lat, a premiera nastąpiła w 1949 roku. Przez cały okres produkcji model R był znany ze swojej mocy i osiągów na dużych farmach. Innowacyjny projekt ciągnika oprócz silnika wysokoprężnego, zawierał również, dwucylindrowy silnik benzynowy. Podwójne silniki rozwiązywały dwie znaczące trudności, które często występują w silnikach diesla: operatorzy mogli uruchomić silnik za pomocą dźwigni, zamiast ręcznie obracać koło zamachowe i mieli zdolność do szybkiego nagrzewania silnika w niskich temperaturach. Model R wyznaczał ważny punkt zwrotny w tym, w jaki sposób firma John Deere pracowała nad następnymi maszynami.

Początek lat 50-tych to znikające ślady wojennych ograniczeń i początek dużej konkurencji na rynku rolniczym. John Deere decyduje się na zmianę nazewnictwa swoich coraz bardziej wydajnych maszyn, na oznaczenia numeryczne.  

Podbój Europy 

W 1956 roku John Deere przejmuje firmę Lanz Company w Mannheim rozpoczynając ofertę maszyn w Europie. Ostatni model produkowany pod marką Bulldog to D4016. Dwa lata później w 1958, ciągnik ten jest już produkowany pod marką John Deere w kolorach zielono – żółtych. Moce tego modelu to 40 KM generowane przez 1-cylindrowy silnik. Ciągnik o masie 2650 kg wyposażony był w przekładnię z 6-cioma przełożeniami do jazdy w przód i jednym biegiem do tyłu. Prędkość maksymalna to 18 km/h. Jednocześnie w tym samym roku marka rozpoczyna produkcję modelu 520, dedykowanego przede wszystkim do prac między rzędowych. Został on wyposażony w silnik 2-cylindrowy o mocy 36 KM. Silnik ten charakteryzował się dużą ekonomicznością i niskim zużyciem paliwa podczas testów, co zostało potwierdzone w instytucie Nebrasca. Rekordowo niskie spalanie zostało „pobite” w ostatnich latach przez serię ciągników 8R.

Model 730 – ciągnik do upraw rzędowych

W 1958 roku na rynek trafia model 720, czyli największy z dotychczasowych produkowanych ciągników do upraw rzędowych. Model ten był ostatnią generacją ciągników John Deere z wysokoprężnym silnikiem 2-cylindrowym. Początkowo dostępny z silnikiem benzynowym, przystosowanym do zasilania różnymi rodzajami paliw lub silnikiem zasilanym gazem LPG. 

Trzy lata później, w 1961 roku, następuje istotny moment w dziejach firmy, która przekształca się w ogólnoświatowy koncern produkcyjny. Właśnie wtedy zapada decyzja o wybudowaniu w Meksyku zakładu montażowego małych ciągników. W ciągu następnych kilku lat marka John Deere trafia do takich krajów jak: Francja, Argentyna czy Republika Południowej Afryki.

Ciągnik 8010 - największy ciągnik jaki kiedykolwiek zbudowano

Jesienią 1959 roku, John Deere wprowadził do produkcji ciągnik 8010 Goliath. Porównania do biblijnego wojownika Goliata nie są przypadkowe, ponieważ był to ogromny model z sześciocylindrowym silnikiem diesla o mocy 150 KM. Aby wyobrazić sobie jaką dysponował mocą wystarczy wspomnieć, że mógł on ciągnąć pług 8-odkładnicowy z prędkością siedmiu mil na godzinę. O silniku 6-cilindrowym warto wspomnieć, że była to trzykrotnie większa liczba cylindrów niż w każdym poprzednim ciągniku John Deere i ponad dwa razy więcej koni mechanicznych. Sprzedano ich zaledwie kilka egzemplarzy, ale jego produkcja oznaczała nowy początek dla marki i jeszcze szybszy rozwój. 

Prawie w tym samy okresie, w roku 1960, John Deere rozpoczyna produkcję modelu 3010, który jest jednym z pierwszych modeli wyposażonych w silniki nowej technologii - 4 cylindrowe. Wcześniej wszystkie ciągniki miały silniki 1-2 cylindrowe. Nowy model posiadał moc 65 KM i osiągał prędkość aż 23 km/h. Reprezentował rewolucyjną konstrukcję.  

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

W kolejnych latach rozwój rolnictwa był intensywny, a gospodarstwa rolne przekształcały się w profesjonalne firmy poszukujące wydajnych i bezpiecznych maszyn. W odpowiedzi na takie zapotrzebowanie, w roku 1963 został skonstruowany nowy model 4020, wyposażony w pierwszą innowacyjną przekładnię typu PowrShift oraz pierwszą konstrukcję ramy przeciwkapotażowej „Roll-Gard”, chroniącej operatora przed przygnieceniem przez ciągnik, podczas przewrócenia się ciągnika, szczególnie na pochyleniach. Ten model stał się bardzo popularny w ofercie John Deere w tamtym czasie i przyczynił się do świetnego okresu w dziejach firmy.  

W 1966 roku John Deere opatentuje konstrukcję Roll-Gard pod nazwa ROPS (Roll Over Protection System) jednak widząc, jaki wpływ to rozwiązanie ma na kluczowe podniesienie bezpieczeństwa pracy rolników, John Deere zrzekł się praw patentowych do tej istotnej funkcji bezpieczeństwa, nie pobierając za to żadnych opłat i jednocześnie udostępniając tą konstrukcję innym producentom ciągników.

Pierwsza konstrukcja „traktorka” do pielęgnacji trawników

W 1963 roku główna siedziba John Deere zostaje przeniesiona do nowego biurowca w Moline w stanie Illinois. Park otaczający nową siedzibę wymagał wydajnej kosiarki, co zainspirowało ówczesnego CEO Williama Hewitt’a do podjęcia decyzji o opracowaniu, przetestowaniu i rozpoczęciu produkcji pierwszej kosiarki samojezdnej model 110, która zapoczątkowała bardzo szeroką ofertę profesjonalnych maszyn do pielęgnacji zieleni, podzieloną na trzy grupy: maszyny rezydencjonalne, urządzenie do pielęgnacji stadionów i pól golfowych oraz maszyny komunalne. 

Szczególną datą jest rok 1965, ponieważ właśnie wtedy zostaje otwarta nowa fabryka John Deere w Sarane (Francja) rozpoczyna produkcję nowoczesnych silników Diesel do najnowszych serii ciągników: 310, 510, 710. Obecnie John Deere jest jedną z niewielu marek, która produkuje własne silniki do większości swoich maszyn. 

 

Zobacz 2 cz. artykułu o historii marki John Deere TUTAJ

 

 

Źródło: John Deere Polska

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO