KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Narodowy Instytut Wolności

WYSZUKIWARKA

Jeden fundusz zamiast dziewięciu?

Opublikowano 23.05.2018 r.
Już wkrótce pod obrady Sejmu trafi poselski projekt ustawy o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych, który dotyczy m.in. likwidacji dziewięciu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych i zastąpienia ich jednym funduszem, obsługującym wszystkie branże rolno-spożywcze oraz wprowadzenia ewidencji umów zawieranych w związku z realizacją zadań funduszu.   
Projektowana ustawa o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych ma zastąpić przepisy ustawy z 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2122, z 2016 r. poz. 2170, z 2017 r. poz. 624) i jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez środowiska producentów rolno-spożywczych.
 
Wśród głównych celów założonych w projektowanej ustawie znajdują się: wzrost sprzedaży polskich produktów rolnych zarówno w kraju jak i za granicą, skoncentrowanie większej uwagi na promocję żywności wyprodukowanej w Polsce na rynkach zewnętrznych, integracja działań marketingowych, zwiększenie przejrzystości funkcjonowania funduszu, a także zwielokrotnienie wykorzystania środków na programy informacyjno-promocyjne. 
 
Ponadto, nowe przepisy mają służyć obniżeniu (minimalizacji) kosztów związanych z promocją, m.in. poprzez optymalizację wykorzystania zasobów ludzkich (zmniejszenie biurokracji), stworzeniu możliwości skuteczniejszej oceny efektów realizowanych zadań, m.in. poprzez funkcjonowanie jednej komisji zarządzającej i jednego funduszu, optymalnemu wykorzystywania zgromadzonych środków finansowych, usprawnieniu sposobu zarządzania tymi środkami, wyeliminowaniu złożonych procedur obsługi wielu funduszy, zapewnieniu spójności działań prowadzonych przez poszczególne branże rolno-spożywcze i 
zharmonizowaniu działań promocyjnych funduszu oraz zapewnieniu transparentności oraz społecznej kontroli nad środkami wydatkowanymi przez fundusz poprzez wprowadzenie jawnej ewidencji umów zawieranych przez fundusz.
 
Ponadto celem ustawy jest stworzenie silnych gwarancji wykorzystania polskich produktów w produkcji rolno-spożywczej w kraju oraz za granicą tak, aby zapewnić efektywne wykorzystanie pieniędzy Unii Europejskiej na realizację celów określonych w ustawie. Działanie to powinno przełożyć się na jakość polskiej żywności, a tym samym spowodować, że polska żywność będzie w większym stopniu ceniona oraz rozpoznawana.
 
Aktualnie istnieje 9 funduszy promocji, mających służyć poprawie konkurencyjności polskich artykułów rolno-spożywczych w obrocie handlowym, reprezentujących poszczególne branże rolno-spożywcze:
Fundusz Promocji Mleka;
Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;
Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;
Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;
Fundusz Promocji Mięsa Owczego;
Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;
Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;
Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;
Fundusz Promocji Ryb.
 
W projekcie tym proponuje się likwidację dziewięciu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych i zastąpienie ich jednym funduszem, obsługującym wszystkie branże rolno-spożywcze. 
 
Jedną z istotnych zmian zaproponowanych w niniejszym projekcie jest skoncentrowanie wsparcia realizowanego ze środków funduszu promocji na działaniach promocyjnych, marketingowych oraz informacyjnych. Nadrzędnym celem funduszu promocji jest wspieranie marketingu rolnego oraz wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych wyprodukowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym wszelkie działania podejmowane przez fundusz promocji powinny być podporządkowane wskazanym celom. Ograniczenie zakresu działalności wspieranej przez fundusz promocji pozwoli na odpowiednie ukierunkowanie oraz zwiększeni środków finansowych na realizację zadań, które w faktyczny sposób będą przekładać się na zwiększone spożycie oraz większą rozpoznawalność polskich produktów rolno-spożywczych w Polsce, w Europie, na świecie.
 
Kolejną ważną kwestią jest skierowanie środków przede wszystkim na działania promocyjne, marketingowe poza granicami naszego kraju. Polski rynek ma ograniczone możliwości absorpcji produktów rolno-spożywczych i konkurencja krajowych podmiotów na wewnętrznym rynku nie przekłada się znacząco ani na zwiększenie dochodów rodzimych producentów i przetwórców, ani na wzrost wpływów do budżetu państwa. Szansą na rozwiązanie tego problemu jest integracja producentów i przetwórców oraz podjęcie wspólnych działań w celu zdobycia rynków zewnętrznych, nowych kierunków eksportowych. Dlatego projektodawcy proponują, aby wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań związanych z promocją polskiej żywności, działaniami marketingowymi oraz informacyjnymi realizowanymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekraczała 40% maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań funduszu promocji w danym roku finansowym, zaś pozostałe 60% było inwestowane w działalność realizowaną poza granicami Polski.

 

Źródło: Sejm RP

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO