KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Narodowy Instytut Wolności

WYSZUKIWARKA

Wspólna Polityka Rolna po 2020 r. - jakie zmiany?

Opublikowano 05.06.2018 r.
Komisja Europejska w ramach budżetu Unii Europejskiej 2021-2027 proponuje modernizację i uproszczenie wspólnej polityki rolnej (WPR). Sprawdźmy szczegóły.  

Dysponując budżetem w wysokości 365 miliardów euro, WPR pozostaje polityką przyszłościową, nadal wspiera rolników i społeczności wiejskie, prowadzi zrównoważony rozwój rolnictwa UE i odzwierciedla ambicje UE w zakresie troski o środowisko i działania w dziedzinie klimatu. 

Zgłoszone 1 czerwca 2018 roku przez Komisje Europejską  wnioski dają państwom członkowskim większą elastyczność i odpowiedzialność za wybór sposobu i miejsca inwestowania środków z WPR w celu realizacji ambitnych celów określonych na poziomie UE w kierunku inteligentnego, odpornego, zrównoważonego i konkurencyjnego sektora rolnego, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego i lepiej ukierunkowane wsparcie dochodów rolników.

Wnioski te są wyrazem zaangażowania Komisji w modernizację i uproszczenie wspólnej polityki rolnej, zapewnienie państwom członkowskim rzeczywistej zasady pomocniczości, zapewnienie bardziej odpornego sektora rolnego w Europie oraz zwiększenie ochrony środowiska i klimatyczne ambicje polityki – mówi Phil Hogan,  unijny komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich

Główne cechy wniosków Komisji dotyczących zmodernizowanej, uproszczonej WPR to:

1. Nowy sposób działania: państwa członkowskie będą miały większą elastyczność w zakresie wykorzystywania przydzielanych funduszy, co pozwoli im opracowywać dostosowane do indywidualnych potrzeb programy, które będą najskuteczniej reagować na obawy rolników i szerszych grup wiejskich. Państwa członkowskie będą miały również możliwość przekazania do 15% swoich środków w ramach WPR między płatnościami bezpośrednimi a rozwojem obszarów wiejskich i odwrotnie, aby zapewnić finansowanie swoich priorytetów i środków. 

Równe szanse dla państw członkowskich będą zapewnione poprzez plany strategiczne obejmujące cały okres, określające, w jaki sposób każde państwo członkowskie zamierza zrealizować 9 ogólnounijnych celów gospodarczych, środowiskowych i społecznych, wykorzystując zarówno płatności bezpośrednie, jak i rozwój obszarów wiejskich. Komisja zatwierdzi każdy plan w celu zapewnienia spójności i ochrony jednolitego rynku oraz  będzie uważnie śledziła wyniki każdego kraju i postępy w realizacji uzgodnionych celów.

2. Bardziej sprawiedliwe traktowanie poprzez lepsze ukierunkowanie wsparcia: płatności bezpośrednie pozostaną zasadniczą częścią polityki, zapewniając stabilność i przewidywalność dla rolników. Priorytetem będzie wspieranie małych i średnich gospodarstw, które stanowią większość rolnictwa UE. w sektorze oraz pomoc młodym rolnikom. Komisja nadal dąży do sprawiedliwszego podziału płatności bezpośrednich między państwami członkowskimi poprzez konwergencję zewnętrzną.

Płatności bezpośrednie dla rolników zostaną zmniejszone do 60 000 EUR i ograniczone do płatności powyżej 100 000 EUR na gospodarstwo. Koszty pracy zostaną w pełni uwzględnione. Ma to na celu zapewnienie bardziej sprawiedliwego podziału płatności. Małe i średnie gospodarstwa otrzymają wyższy poziom wsparcia na hektar. 
 Kraje będą musiały przeznaczyć co najmniej 2% ich bezpośredniej alokacji na pomoc dla młodych rolników. Zostanie to uzupełnione wsparciem finansowym na rozwój obszarów wiejskich i różnymi środkami ułatwiającymi dostęp do gruntów i transferów gruntów.

3. Wyższe ambicje w zakresie działań środowiskowych i klimatycznych: zmiana klimatu, zasoby naturalne, różnorodność biologiczna, siedliska i krajobrazy zostały uwzględnione w proponowanych obecnie ogólnounijnych celach. Wsparcie dochodów rolników jest już powiązane ze stosowaniem praktyk przyjaznych środowisku i klimatowi, a nowa WPR będzie wymagać od rolników osiągnięcia wyższego poziomu ambicji poprzez środki obowiązkowe i oparte na zachętach.
Płatności bezpośrednie będą uzależnione od zwiększonych wymagań środowiskowych i klimatycznych. Każde państwo członkowskie będzie musiało oferować ekoprogramy w celu wsparcia rolników wykraczających poza obowiązkowe wymogi, finansowane z części ich krajowych środków na płatności bezpośrednie.

Przynajmniej 30% krajowych środków przeznaczonych na rozwój obszarów wiejskich zostanie przeznaczonych na działania w zakresie środowiska i klimatu.

Oczekuje się, że 40% całkowitego budżetu WPR przyczyni się do działań związanych z klimatem. Oprócz możliwości przesunięcia 15% między filarami państwa członkowskie będą miały również możliwość przekazania dodatkowych 15% z pierwszego filara do drugiego filara na wydatki związane ze środkami dotyczącymi klimatu i środowiska (bez krajowego współfinansowania).

4. Większe wykorzystanie wiedzy i innowacji: Zmodernizowana WPR wykorzysta wszystkie najnowsze technologie i innowacje, pomagając tym samym zarówno rolnikom w terenie, jak i administracji publicznej, w szczególności poprzez budżet w wysokości 10 miliardów euro z unijnego programu badawczego Horizon Europe przeznaczonego na projekty badawcze i innowacyjne w zakresie żywności, rolnictwa, rozwoju obszarów wiejskich i biogospodarki. Ponadto  zachęcanie państw członkowskich do wykorzystywania dużych zbiorów danych i nowych technologii do kontroli i monitorowania (na przykład sprawdzanie wielkości gospodarstw rolnych w przypadku wniosków o płatność bezpośrednią wykorzystujących dane satelitarne), co znacznie zmniejsza potrzebę kontroli na miejscu oraz zwiększenie cyfryzacji życia na obszarach wiejskich, na przykład poprzez rozszerzenie dostępu szerokopasmowego na obszarach wiejskich, poprawiając w ten sposób jakość życia w tych regionach i przyczyniając się do konkurencyjności europejskiej produkcji rolnej.

Następne kroki

Szybkie uzgodnienie ogólnego długoterminowego budżetu UE i jego wniosków sektorowych jest niezbędne, aby fundusze unijne zaczęły przynosić rezultaty w terenie jak najszybciej, a rolnikom zapewnia się niezbędną pewność i przewidywalność w zakresie podejmowanych przez nich decyzji biznesowych i inwestycyjnych.

Opóźnienia podobne do tych, które wystąpiły na początku bieżącego okresu budżetowego 2014-2020, mogłyby potencjalnie oznaczać, że rolnicy i administracje krajowe nie skorzystaliby ze zmniejszonej biurokracji, większej elastyczności i bardziej skutecznych wyników, jakie przyniesie nowa WPR. Wszelkie opóźnienia w zatwierdzeniu przyszłego budżetu spowodują również opóźnienie rozpoczęcia tysięcy nowych potencjalnych projektów w całej UE, mających na celu wsparcie rolników i społeczności wiejskich, a także rozwiązywanie problemów związanych ze wzmocnieniem ochrony środowiska w celu przyciągnięcia nowych rolników.

Porozumienie w sprawie następnego długoterminowego budżetu w 2019 r. Zapewniłoby płynne przejście między obecnym budżetem długoterminowym (2014-2020) a nowym i zapewniłoby przewidywalność i ciągłość finansowania z korzyścią dla wszystkich.

 

Źródło: Komisja Europejska

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO