KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?
30 czerwca 2018

Dlaczego warto jeść kiszone ogórki?

Kiszone ogórki to tradycyjny polski produkt, uwielbiany przez dzieci i dorosłych. Można wykorzystywać je na wiele sposobów, przygotowując z nich pyszne dania. Same w sobie także są smaczną i zdrową przekąską. Sprawdźmy zatem, jakie korzystne dla zdrowia właściwości mają kiszone ogórki i dlaczego warto jeść je regularnie. Sezon na ogórki właśnie się rozpoczął, dlatego polecamy zrobienie domowych kiszonek. 

Jak przygotować ogórki kiszone?

Domowe przetwory były tradycyjnie przygotowywane samodzielnie, w domu, przez nasze babcie i mamy. Dziś coraz częściej w tego typu produkty zaopatrujemy się w sklepach. Jednak kiszonki to szczególne przetwory, które warto przygotowywać własnoręcznie. Produkty dostępne w sklepach zawierają bowiem sztuczne dodatki, a zamiast naturalnego procesu kiszenia, poddawane są tzw. kwaszeniu, czyli zalaniu roztworem kwasu mlekowego. Nie zawierają wówczas wielu cennych dla zdrowia substancji, które naturalnie powstają podczas kiszenia. 

Ogórki kiszone przygotowujemy z ogórków gruntowych, dokładnie umyte warzywa umieszczamy w czystym, wyparzonym wrzątkiem słoiku, do środka wkładamy gałązkę dojrzałego kopru, kawałek korzenia chrzanu i kilka ząbków czosnku, dodajemy także liście laurowe i ziele angielskie. Całość zalewamy przegotowaną wodą z dodatkiem soli, słoiki dokładnie zakręcamy, nie pasteryzujemy, odstawiamy w chłodne i ciemne miejsce. Latem można zajadać też ogórki małosolne, które są gotowe do zjedzenia po kilku dnach kiszenia. Przygotowujemy je w ten sam sposób co ogórki na zimę, słoika nie zakręcamy, przykrywamy talerzykiem lub kawałkiem gazy. 

Jak powstają ogórki kiszone?

Ogórki zalane solanką ulegają procesowi kiszenia. Polega on na namnażaniu się w naczyniu bakterii, które przeprowadzając fermentację mlekową produkują kwas mlekowy i inne substancje. Bakterie rozkładają cukry znajdujące się w warzywach, które kisimy (mogą być to także kapusta czy burak), powstający kwas nadaje kiszonkom charakterystycznego kwaśnego smaku. Kwas nie tylko nadaje smak, ale także konserwuje produkt, dlatego kiszone ogórki i inne warzywa można przechowywać nawet do kilku miesięcy w dobrze zakręconych słoikach. 

Właściwości kiszonych ogórków  

Kiszone ogórki są źródłem wielu cennych dla zdrowia substancji. Podczas procesu kiszenia powstaje duża ilość naturalnej witaminy C, która jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kiszone ogórki zawierają również ogromne ilości witaminy K, która bierze udział w procesach krzepnięcia krwi, ma również duży wpływ na gospodarkę wapniową. Ze względu na to, że w diecie wielu osób brakuje tej witaminy warto uzupełniać jej ilość właśnie kiszonymi ogórkami.

Jeden kiszony ogórek pokrywa 60% (u mężczyzn) i 80% (w przypadku kobiet), dziennego zapotrzebowania na witaminę K. Kiszone ogórki to także źródło witaminy A, która bierze udział w procesie widzenia, wpływa na procesy zachodzące w tarczycy i reguluje wiele innych procesów w organizmie. 

Zdrowe bakterie

Proces kiszenia zachodzi dzięki bakteriom, które należą do grupy bakterii probiotycznych. Bakterie mlekowe, które rozwijają się w kiszonych ogórkach to te same, które żyją w naszych jelitach. Ogórki kiszone są więc doskonałym probiotykiem. Bakterie te nie tylko regulują procesy trawienia, wpływają również korzystnie na układ odpornościowy, regulują pracę jelit i cykl wypróżnień, oraz wspomagają procesy oczyszczania organizmu. 

Ogórki kiszone to produkt niskokaloryczny, ze względu na wysoką zawartość witamin i minerałów, niską zawartość cukrów i tłuszczów, powinny być włączane do diety osób odchudzających się. Kiszonki są także bardzo bogatym źródłem błonnika, który reguluje pozom cholesterolu,  zmniejsza ilość tłuszczów wchłanianych z przewodu pokarmowego. Z tego powodu ogórki kiszone są doskonałym dodatkiem do dań tłustych, np. mięsnych. 

Zalewa z ogórków kiszonych

Warto również pamiętać, aby nie wylewać zalewy z ogórków kiszonych, wodę pozostałą po kiszeniu ogórków można wypić, zawiera bowiem mnóstwo witamin, minerałów, błonnik i bakterie probiotyczne. Reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu, ze względu na wysoką zawartość soli dziennie wystarczy wypijać pół szklanki takiego napoju.  

Produkty kiszone to doskonała alternatywa dla świeżych warzyw, szczególnie w okresie zimowym. Warto jeść je również latem jako przekąskę lub uzupełnienie innych dań. Ogórki kiszone to produkt bogaty w witaminy, minerały i błonnik, stanowi więc doskonałe uzupełnienie zdrowej diety - pod warunkiem, że są przygotowywane samodzielnie. 

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
REKLAMA

Redakcja

Bartosz Woźniak

redaktor naczelny

tel : 664 029 592

tel: 54 235 52 61

naczelny@kalendarzrolnikow.pl

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione
Partnerzy
  • KOWR
  • ODR Bratoszewice
  • MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
  • WDR
  • Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie