Fit for 55: rolniczy transport pojazdami... elektrycznymi?
Czy potrafimy sobie wyobrazić ciągniki zasilane bateriami elektrycznymi? A może pojazdy rolnicze ciągnące załadowane kukurydzą przyczepy z elektrycznym napędem. Taką przyszłość potrafią jednak planować nam komisarze Unii Europejskiej. My wiemy, że jest to nie do wykonania, a oni?
Copa-Cogeca wzięła udział konferencji poświęconej pakietowi „Fit for 55” oraz paliwom alternatywnym. Organizacja przekonuje, że pakiet „Fit for 55” powinien uwzględniać specyfikę potrzeb transportu rolnego oraz większej mobilności w obszarach wiejskich.
Obecnie energia elektryczna zaspokaja ok. 22% łącznego unijnego zapotrzebowania na energię; zaledwie 35% energii elektrycznej w UE pochodzi z odnawialnych źródeł energii, pozostałe 65% pochodzi z paliw kopalnych i energii atomowej. Komisja, w upublicznionym w czerwcu zeszłego roku pakiecie „Fit for 55”, zaproponowała podejście skupiające ię przede wszystkim na zwiększeniu ilości energii produkowanej przy użyciu paneli fotowoltaicznych oraz elektrowni wiatrowych, dzięki czemu ma być możliwe osiągnięcie ambitnych celów klimatycznych i energetycznych. Z tego powodu powstała przepaść między nierealistycznymi wizjonerskimi celami a twardymi faktami energetycznymi.
- Pojazdy z napędem elektrycznym mogą odegrać ważną rolę w zmniejszeniu poziomu emisji, jednak nie są one rozwiązaniem dla wszystkich europejskich konsumentów, m.in. tych mieszkających w obszarach wiejskich i dla pojazdów ciężkich. Jedynie wykorzystanie dostępnych technologii pozwoli Unii Europejskiej na osiągnięcie celów europejskiego Zielonego Ładu i pozwoli światu walczyć ze zmianami klimatycznymi - mówił Pekka Pensonen, sekretarz generalny Copa-Cogeca. - Certyfikowane, zrównoważone i wytwarzane z roślin uprawnych biopaliwa nie mogą być wyłączone z zestawu narzędzi mających prowadzić do dekarbonizacji sektora transportu.
Certyfikowane, zrównoważone i wytwarzane z roślin uprawnych biopaliwa są najczęściej używanym odnawialnym paliwem w UE. Jak podkreśla Copa-Cogeca, obserwowany w ostatnich latach spadek poziomu emisji w sektorze transportu jest w dużej części związany właśnie z ich stosowaniem. Jednocześnie wytwarzane z roślin uprawnych biopaliwa przyczyniają się do powstania bogatych w białko produktów ubocznych będących bogatym źródłem białka dla pasz, które może zastąpić importowaną soję - takie pasze nie przyczyniają się do wylesiania.
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|