Podatek rolny i leśny w 2024
Za grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne zajęte na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność rolnicza nie uznaje się gruntów rolnych:
- przez które przebiegają urządzenia, wchodzące w skład przedsiębiorstwa prowadzącego działalność telekomunikacyjną, działalność w zakresie przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej, lub zajmującego się transportem wydobytego gazu ziemnego lub ropy naftowej
- zajętych na pasy technologiczne stanowiące grunt w otoczeniu powyższych urządzeń, konieczny dla zapewnienia właściwej ich eksploatacji
- zajętych na strefy bezpieczeństwa oraz strefy kontrolowane urządzeń, służących do przesyłania lub dystrybucji ropy naftowej, paliw ciekłych lub paliw gazowych, lub transportu wydobytego gazu ziemnego lub ropy naftowej – chyba, że grunty te są jednocześnie zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza oraz innej niż działalność opisana powyżej.
W związku z powyższym, również podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym.
Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące:
- właścicielami gruntów
- posiadaczami samoistnymi gruntów
- użytkownikami wieczystymi gruntów
- posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego
- dzierżawcami gruntów na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent strukturalnych
Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi:
- dla gruntów gospodarstw rolnych – liczba hektarów przeliczeniowych ustalana na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych, wynikających z ewidencji gruntów i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatkowego, jednego z czterech, do których klasyfikuje się gminy oraz miasta, w zależności od warunków ekonomicznych i produkcyjno-klimatycznych
- dla pozostałych gruntów, tj. niestanowiących gospodarstw rolnych – liczba hektarów fizycznych wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
WIELKOŚĆ PODATKU ROLNEGO w 2024 r.
W Monitorze Polskim z 20 października 2023 roku. poz. 1129 ukazał się Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, w którym ogłoszono, że średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów minionych przed kwartałem poprzedzającym rok podatkowy 2024,
wynosi 89,63 zł/dt. Wielkość ta jest podstawą do ustalenia stawki podatku rolnego na rok podatkowy 2024, który stanowi równowartość pieniężną 2,5q żyta. W przyszłym roku podatek wyniesie zatem 224,075 zł od 1 ha (2,5 dt *89,63 zł) i będzie wyższy o 38,96 zł/ha
niż w roku bieżącym. Wzrost wyniósł 21%.
Podatek dla gruntów rolnych niestanowiących gospodarstw rolnych, tj. o powierzchni mniejszej niż 1 ha, stanowi równowartość pieniężną 5 q żyta na hektar, a więc wyniesie w 2024 roku 448,15 zł/ha i będzie wyższy o 20,50 zł/ha niż obecnie. Nastąpił zatem jego wzrost o 21%.
Z podatku rolnego ustawowo zwolnione są użytki rolne klasy V, VI i VI oraz grunty zadrzewione i zakrzewione ustanowione na użytkach rolnych.
Rady gmin są uprawnione do obniżenia ceny skupu żyta, przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze swojego działania i ostateczne wysokości stawek podatku rolnego dla swoich mieszkańców mogą ustalić na niższym poziomie.
Dariusz Partyka
Artykuł opublikowany we współpracy z Łódzkim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|