„Kolej dla żywności” - Grupa PKP wraz z KOWR wspiera eksport polskich produktów rolno-spożywczych
Podczas konferencji omówiono wyniki handlu zagranicznego artykułami rolno-spożywczymi w 2020 r. Jak wynika z Raportu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, eksport produktów rolno-spożywczych wzrósł w 2020 r. w stosunku do 2019 r. o 7%, do 34 mld euro. Dane te wyraźnie wskazują, że polscy przedsiębiorcy radzą sobie na rynkach zagranicznych bardzo dobrze, pomimo ograniczeń związanych z pandemią. Ze względu na rosnący eksport produktów rolno-spożywczych spółki z Grupy PKP zdecydowały się na wsparcie sektora rolnego proponując rozwiązania logistyczne, które sprostają dzisiejszym wyzwaniom rynkowym.
Polscy rolnicy produkują więcej żywności, niż wynosi nasz popyt wewnętrzny. Dzięki temu nadprodukcję możemy sprzedać za granicę. Polska żywność cieszy się wysoką renomą. Szybki i dopasowany do danego rodzaju asortymentu transport jest bardzo ważny, by móc rozwijać się i zdobywać nowe rynki. Dlatego współpraca przewoźników z przemysłem rolno-spożywczym jest kluczowa w budowaniu coraz silniejszej pozycji polskiej żywności – podkreślił Marcin Wroński, Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR.
Tematem konferencji „Kolej dla żywności” była również infrastruktura punktowa. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa przedstawił projekt budowy Terminalu Intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo sp. z o.o., który przeznaczony ma być do przeładunku produktów rolno-spożywczych.
Budowa terminalu intermodalnego w Emilianowie koło Bydgoszczy, w województwie typowo rolniczym, umożliwiłaby obsługę potoków ładunków generowanych przez okolicznych przedsiębiorców w dynamicznie rozwijającym się gospodarczo rejonie. Obszar województwa kujawsko-pomorskiego z uwagi na brak infrastruktury terminalowej, przy znaczącym potencjale przemysłowym, może stać się regionem przyjmującym, a zarazem generującym skonteneryzowane potoki ładunków. Umożliwiłoby to likwidację zagęszczenia i usprawnienie przeładunków oraz stworzyłoby możliwość traktowania tej lokalizacji jako element tzw. portu zewnętrznego dla portów Trójmiasta, w tym w szczególności Portu Morskiego w Gdyni, ze względu na przebieg linii kolejowej nr 201. Planowany terminal intermodalny stanowił będzie szerszy element powiązania polskich portów morskich z zapleczem w głębi kraju przede wszystkim w ramach sektora rolno-spożywczego. Projekt powinien przyczynić się ponadto do wzrostu niezawodności i efektywności łańcuchów dostaw od pola do stołu – podkreślił Paweł Bukowski, Prezes Zarządu Terminal Emilianowo.
Źródło: KOWR