KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • ODR Bratoszewice
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie

WYSZUKIWARKA

Koła Łowieckie karane za niewykonanie odstrzału sanitarnego

Opublikowano 20.04.2021 r.
Do Zarządu Polskiego Związku Łowieckiego docierają z kół łowieckich informacje o wymierzaniu im przez organy Inspekcji Weterynaryjnej kar pieniężnych za niewykonanie odstrzału sanitarnego w dzierżawionych obwodach łowieckich w ilości wynikającej z wydawanych przez wojewodów rozporządzeń. 

Jak informuje PZŁ, analiza prawna uzasadnień decyzji wydanych przez powiatowych i wojewódzkich lekarzy weterynarii prowadzi do wniosku, że organy te dokonują błędnej wykładni przepisu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. z 2020r. poz. 1421).

Zgodnie z powołanym przepisem kto, wbrew wydanym w celu zwalczania choroby zakaźnej zwierząt lub zapobiegania takiej chorobie nakazom, zakazom lub ograniczeniom, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 8 i art. 46 ust. 3 pkt 8 powołanej ustawy, będąc dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego, nie prowadzi odstrzału sanitarnego zwierząt wolno żyjących (dzikich) na określonym obszarze, podlega karze pieniężnej w wysokości od 0,25 do 1,3 kwoty przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający, ogłaszanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Zdaniem PZŁ, przepis ten, jako sankcyjny, wymaga precyzyjnej wykładni znamiona „nie prowadzi”.

W ocenie prawnej Zarządu Głównego nie prowadzenie odstrzału oznacza takie zaniechanie prawnego obowiązku, które polega albo na niewykonywaniu odstrzału sanitarnego w ogóle, albo też na niewykonywaniu go w sposób należyty. Znamieniem czynu z art. 85aa ust. 1 pkt 18 powołanej ustawy nie jest natomiast nieosiągnięcie ustalonych przez organy administracji ilości zwierząt przeznaczonych do odstrzału sanitarnego. Tym samym niewykonanie odstrzału dzików w ilości wskazanej w rozporządzeniu wojewody dla danego obwodu łowieckiego we wskazanym przez wojewodę terminie nie jest równoznaczne z niewykonywaniem odstrzału w rozumieniu powołanego przepisu.

Tymczasem Inspekcja Weterynaryjna przyjmuje, że nieosiągnięcie liczby dzików przeznaczonych do odstrzału sanitarnego jest równoznaczne z nieprowadzeniem odstrzału, co w ocenie Zarządu Głównego jest wynikiem błędnej wykładni przywołanego wyżej przepisu - czytamy w komunikacie Związku.

Podkreślono, że w ramach analizy stanu faktycznego konkretnej sprawy organy Inspekcji powinny każdorazowo ustalić jakie działania podejmował dzierżawca obwodu łowieckiego, w którym nie osiągnięto narzuconej przez organy administracji ilości dzików.

Kluczowe będą tu dane dotyczące ilości wyjść myśliwych w łowisko w celu realizacji odstrzału sanitarnego, dane o ilości dzików wynikające z inwentaryzacji oraz planów łowieckich, a także dane o ilości i wymiarze szkód łowieckich i to zarówno dane za okres objęty odstrzałem sanitarnym, jak dane za okresy wcześniejsze. Analiza powyższych danych pozwali też ustalić podstawową dla sprawy okoliczność czy na terenie danego obwodu dziki w ogóle bytują, a jeśli tak, to czy ma to charakter bytowania stałego w ostojach na terenie obwodu, czy bytowanie to ma charakter migracyjny, zaś ostoje pozostają na terenie obwodów sąsiednich. Dane te umożliwią też rzetelną ocenę rzeczywistej ilości dzików w obwodzie oraz ustalenie czy populacja dzika na terenie danego obwodu jest stabilna czy też ulega zmniejszeniu, m.in. ze względu na wcześniejsze odstrzały sanitarne - uzasadnia PZŁ.

Związek informuje, że w razie wszczęcia przez powiatowego lekarza weterynarii postępowania w sprawie wymierzenia kary należy wziąć w tym postępowaniu aktywny udział i złożyć wniosek o przeprowadzenie dowodów przede wszystkim z dokumentów: książki ewidencji pobytu na polowaniu indywidualnym (wydruków z książki w razie prowadzenia jej w formie elektronicznej), corocznych inwentaryzacji oraz rocznych planów łowieckich. Należy też, najlepiej w formie pisemnych wyjaśnień zarządu koła, opisać przebieg realizacji odstrzałów sanitarnych.

Jeżeli mimo dowodów wskazujących na rzetelną realizacje obowiązków z zakresu odstrzału sanitarnego powiatowy lekarz weterynarii wyda decyzję o nałożeniu kary za nieosiągnięcie ilości dzików przewidzianych do ostrzału należy odwołać się do wojewódzkiego lekarza weterynarii, zaś później w razie niekorzystnego dla koła rozpatrzenia odwołania należy złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego - czytamy.

Źródło: PZŁ

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO