KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
13 maja 2021

4 rodzaje kaszy – którą warto spożywać? Jaka jest najzdrowsza oraz jakie są właściwości kaszy?

Wraz z rozwojem społeczeństwa, rośnie świadomość zdrowego odżywiania. Spożywamy wartościowe pokarmy, produkty niskoprzetworzone oraz takie, które posiadają mnóstwo mikro i makro elementów. Do najbardziej odżywczych produktów, po jakie często sięgamy, można zaliczyć przeróżne odmiany kaszy.

Wspomniana kasza to produkt królujący na naszych stołach, już od wielu lat, a jej popularność ciągle rośnie. Nadaje się do dań jednogarnkowych, dostarcza wiele mikroelementów takich jak cynk, potas, magnez oraz witaminy z grupy B. Co więcej, kasze posiadają bardzo niski indeks glikemiczny. Niektóre z kasz są bezglutenowe, a w dodatku doskonale nadają się na śniadanie, jak również i obiad. Sprawdźmy więc, które kasze powinny znaleźć się w naszej diecie.

Kasza jaglana

Jest to jedna z najstarszych odmian kasz. Wytwarzana jest z nasion prosa. Wykazuje działanie zasadotwórcze oraz jest bezglutenowa. Kasza jaglana posiada także najwyższą zawartość witamin z grupy B takich jak ryboflawiny, taminy i pirydoksyny, a także żelaza i miedzi. Należy również wspomnieć, że w kaszy jaglanej, znaleźć można krzemionkę wzmacniającą paznokcie i poprawiającą kondycję skóry, a także witaminę E oraz lecytynę. Niemniej jednak kasza jaglana ma wysoki indeks glikemiczny, przez co nie jest wskazana osobom na diecie, oraz diabetykom.

Kasza gryczana

Na sklepowych półkach można znaleźć 2 rodzaje kaszy gryczanej – paloną i białą. Palona odmiana posiada bardziej wyrazisty smak, natomiast biała jest łagodniejsza. Kasza gryczana ma zasadowy odczyn oraz jest bezglutenowa, przez co jest w stanie regulować poziom kwasowości w organizmie. Zawiera także dużo magnezu oraz witaminy z grupy B.

Kasza pęczak

Pęczak wytwarzany jest z jęczmienia, a dokładniej są to całe ziarna jęczmienne pozbawione łusek. Jest to kasza najmniej przetworzona, przez co ma naturalny smak oraz ma cenne wartości odżywcze. Kasza pęczak zawiera także cenne białko oraz magnez, dostarcza również witaminy z grupy B. Poprawia perystaltykę jelit dzięki błonnikowi i wpływa na wygląd skóry poprzez sporą zawartość niacyny.

Amarantus

Amarantus to jedna z najstarszych odmian kasz. Jest źródłem bardzo dobrze przyswajalnego białka oraz aminokwasów. Nasiona amarantusa mają niski indeks glikemiczny, a dzięki powolnemu uwalnianiu cukrów do krwi, czujemy się syci przez dłuższy czas. Jest także źródłem magnezu, żelaza i kwasu foliowego. W amarantusie można także znaleźć witaminy z grupy B, A, C i E.

 

  Materiał partnera
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione