KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie

WYSZUKIWARKA

Migdały - jakie mają właściwości?

Opublikowano 10.01.2022 r.
Każdemu zdarza się od czasu do czasu śnić o przysłowiowych „niebieskich migdałach”. Znacznie zdrowiej jest jednak przekąsić te najzwyczajniejsze na świecie – brązowe. Migdały cenione są za wysoką zawartość błonnika, witamin, minerałów, „dobrych tłuszczy” i antyoksydantów. 

Zdrowe migdały - właściwości

Migdały zawierają dużo witaminy B1, PP oraz witaminy E. Ta ostatnia jest silnym antyoksydantem. Cenne są także składniki mineralne: magnez, potas i fosfor. Według naukowców zjedzenie nawet kilku migdałów dziennie jest istotnym składnikiem profilaktyki chorób serca. Ich częste spożywanie chroni także przed udarem mózgu, obniżeniem odporności oraz przedwczesnym starzeniem się. Migdały zostały również wpisane na listę produktów antynowotworowych.

Bardzo ważnym składnikiem migdałów są „dobre” nienasycone kwasy tłuszczowe. Mimo że korzystnie wpływają one na pracę naszego organizmu, trzeba pamiętać by zachować umiar. Tak jak jest to w przypadku orzechów, tak i w przypadku migdałów, nie powinno się przesadzać z ich jedzeniem. Jeżeli chcemy dbać o linię, około 40-50 gram dziennie w zupełności powinno nam wystarczyć.

Jak przechowywać migdały?

Aby skorzystać ze zdrowotnych właściwości migdałów warto wiedzieć jak je przechowywać. O czym trzeba pamiętać? Nienasycone kwasy tłuszczowe są bardzo wrażliwe i łatwo jełczeją. Najlepiej nie przechowywać migdałów przez długi czas, ale jeżeli chcemy to robić, powinny być trzymane w lodówce lub ciemnym suchym miejscu. Pamiętajmy o szczelnym zamknięciu pojemnika. 

Uwaga! Z dobrodziejstw nienasyconych kwasów tłuszczowych skorzystamy tylko, gdy jemy migdały w postaci surowej. Gdy poddamy je obróbce termicznej (np. gotowaniu czy pieczeniu) wspomniane kwasy mogą zmienić się w szkodliwe tłuszcze trans. 

Czy migdały to orzechy?

Co ciekawe, migdały powszechnie traktowane są jako jedne z orzechów. Tymczasem botanicznie, migdałowcowi zwyczajnemu znacznie bliżej do… brzoskwini! O ile jednak brzoskwinia rodzi smaczne i soczyste owoce, których pestek nie jadamy, to w przypadku migdałowca jest odwrotnie! Owoc nie nadaje się do spożycia, a cenną bakalią jest…pestka. 

 

 
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Dziennikarka i współautorka poradników zielarskich, kosmetycznych (z serii "ABC Kosmetyki Naturalnej") i kulinarnych. Miłośniczka gotowania, kuchni francuskiej, kosmetyki naturalnej i powrotu do źródeł.

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO