KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Narodowy Instytut Wolności

WYSZUKIWARKA

Nowoczesny port zbożowy jest bardzo potrzebny

Opublikowano 23.01.2022 r.
przez Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych od kilku lat zabiega o utworzenie polskiego nowoczesnego portu zbożowego.

port zbożowy

Producenci zbóż piszą kolejne apele, a sytuacja się nie zmienia.


Tym razem PZPRZ wystosował kolejny apel w tej sprawie do Henryka Kowalczyka, ministra rolnictwa i wicepremiera rządu. Producenci zbóż zwracają uwagę, że w całym programie Polski Ład nie ma nawet śladu takiej inwestycji.


- Krajowy Plan Odbudowy ma być kompleksowym programem reform i projektów strategicznych. Jego celem jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość. Zakłada się, że otrzymane w ramach Programu pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację technologiczną oraz poprawią jakość życia Polaków i konkurencyjność naszej gospodarki. Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych uważa, że przeznaczenie pewnej części funduszy w ramach KPO na budowę portu zbożowego spełnia w zupełności to założenie - przypomina Stanisław Kacperczyk, Prezes Zarządu PZPRZ.


Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że Polska eksportuje znaczne ilości zboża - szczególny pod tym względem był miniony sezon, gdy eksport był prawdziwie rekordowy. Tę sprawę także podkreśla związek - to, że udawało się dotychczas eksportować tak duże ilości ziarna mimo braku stosownej infrastruktury portowej, nie powinien być powodem do zaniechania jej powstania, bo z uwagi na wysoki światowy popyt, eksport polskiego zboża (bez względu na jego jakość, cenę i szybkość realizacji transakcji) był stosunkowo łatwy. 


- Niestety, trzeba pamiętać o tym, że nie jest to sytuacja, która będzie trwać wiecznie. Z roku na rok rosną bowiem wymagania odbiorców polskiego zboża na świecie. Coraz bardziej liczy się nie tylko cena, ale także warunki transportu, szybkość dostawy, obsługa, czy bezpieczeństwo transakcji. Powstanie odpowiedniego dla przeładunku dużych ilości ziarna,  portu zbożowego mogłoby w tym zakresie odegrać bardzo pozytywną rolę - dodaje prezes Kacperczyk.


Jak wskazuje KZPRZ, uwaga Rządu skierowana jest w ostatnim czasie głównie na utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowo. Ma on pełnić rolę tzw. portu suchego i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Inwestycja ma powstać w ramach właśnie Krajowego Programu Odbudowy. Oczywiście – taki terminal jest również bardzo potrzebny w kontekście eksportu polskich towarów rolno-spożywczych. Jednak zdaniem związku, wymieniony terminal nie jest w stanie zastąpić portu morskiego dostosowanego do przeładunku dużych mas zboża.

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO