KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice

WYSZUKIWARKA

Czy warto pić sok z kiszonej kapusty?

Opublikowano 15.02.2022 r.
Sok z kiszonej kapusty jest doskonałym źródłem minerałów, witamin oraz prebiotyków. Co zawiera i jakie są jego właściwości?  

sok z kiszonej kapusty

Sok z kiszonej kapusty

Sok z kiszonej kapusty wspiera odporność, ale również ułatwia pracę układu pokarmowego, a tym samym przyspiesza proces odchudzania oraz ułatwia pozbycie się kaca. Jakie zastosowanie ma jeszcze sok z kiszonej kapusty? 

Wszystkie warzywne kiszonki to źródło cennych witamin – nie inaczej jest w przypadku wspomnianego wyżej soku. Jego korzystny wpływ na zdrowie wynika z zawartych w nim witamin (głównie zawiera duże ilości witaminy C, a także witamin A, E, K oraz tych z grupy B), jak również, wapnia, fosforu, magnezu, rutyny potasu, kwasu foliowego, żelaza oraz siarki.

Na co pomaga picie soku z kiszonej kapusty?

- obniża cholesterol i poziom cukru we krwi,
- korzystnie wpływa na utrzymanie we właściwej kondycji  skóry, dziąseł i jamy ustnej, 
- przyspiesza przemianę materii i zmniejsza skłonność do zaparć,
- wzmacnia odporność, 
- pomaga na kaca,
- zmniejsza ryzyko wystąpienia niedokrwistości.

Przeciwwskazania do spożywania 

Nie każdy powinien pić sok z kiszonek kapusty, mimo że jest bardzo zdrowy. Osoby, które mają nadciśnienie, choroby nerek oraz serca nie powinny go pić. Szkodliwy również może być dla osób mających wrzody żołądka czy choroby układu pokarmowego. W takich przypadkach o zgodę na picie soku z kiszonej kapusty warto poprosić lekarza.

Ile dziennie pić soku?

Należy pamiętać, aby nie pić go w nadmiarze, ponieważ nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Soku należy pić po pół szklanki co 2–3 dni. Oczywiście pora dnia, w której go spożywamy jest bez znaczenia i nie musimy go pić na czczo. W sezonie na przeziębienia i grypy w szczególności zaleca się picie soku z kiszonej kapusty przed śniadaniem i 100–200 ml soku po kolacji. Stanowi on dodatkowe źródło składników soli w naszym organizmie. W jednej szklance soku znajduje się 2,5 g soli, przy czym dzienne zapotrzebowanie człowieka wynosi 11 g na dobę. Osoby z chorobami serca i nadciśnieniem powinny powstrzymać się od spożywania soku. Nadmiar soli w diecie również może powodować zatrzymanie wody w organizmie, a to prowadzi do opuchlizny. 


Sposób przygotowania soku z kiszonej kapusty

Sok można z łatwością przygotować samemu w domowym zaciszu. Potrzebujemy dobrej jakości kiszonej kapusty. Kapustę należy zalać niewielką ilością wody, dodać szczyptę soli i odstawić na 2–3 dni w zacienione miejsce. Po upływie wyznaczonego czasu należy odcedzić i przelać do butelki sok, którą należy przechowywać w chłodnym miejscu. 

Gdzie kupić gotowy sok z kapusty?

Naturalny sok bez żadnych problemów można nabyć w internetowych oraz stacjonarnych sklepach z ekologicznymi produktami lub zdrową żywnością. Spotkać można go również na półkach w marketach i dyskontach, jednak w ich przypadku warto zachować ostrożność – część artykułów z kiszonej kapusty zawiera chemiczne dodatki wspomagające procesy fermentacji. Aby kupić sok najlepszej jakości należy szukać certyfikowanych produktów, na przykład z napisem „sok z kapusty kiszonej bio”.


 

 

 
Paulina Dalka 
"Wieś Kujawsko-Pomorska", styczeń 2022 r. Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do niego tutaj
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO