Więcej płacimy za reklamówki w sklepach. Dlaczego?

Co ciekawe - w Polsce zużywamy ich nawet 11 mld sztuk.
Jak informuje Ministerstwo Środowiska, od 1 stycznia zaczyna obowiązywać znowelizowana ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Nowe przepisy wprowadziły opłatę recyklingową za wydawaną przy kasie jednorazową torbę plastikową. Mimo iż zgodnie z ustawą opłata będzie mogła wynosić maksymalnie 1 zł, to w rozporządzeniu do ustawy ustalono jednak, że będzie to 20 groszy. Wskazanie w ustawie maksymalnej opłaty w wysokości 1 zł, ma dać możliwość reagowania, jeżeli obowiązująca stawka (20 groszy) nie wpłynie na ograniczenie stosowania foliówek.
Zgodnie z przepisami unijnymi, Polska miała dwie możliwości ograniczenia stosowania toreb jednorazowych. Jeden – to wprowadzenie obowiązkowej odpłatności; drugi to osiągnięcie odpowiednich – zdecydowanie niższych niż dziś – poziomów zużycia toreb w przeliczeniu na mieszkańca. W 2019 roku musiałoby to być do 90 siatek na mieszkańca, a w 2025 do 40.
Nie zdziwmy się więc, gdy przy kasie pakując produkty do reklamówki zapłacimy drożej.
Ministerstwo Środowiska podkreśla, że klienci sklepów mają wybór – albo zabiorą na zakupy torbę wielorazowego użytku i tym samym unikną płacenia za siatkę, albo kupią plastikową torbę przy kasie.
Są jednak wyjątki. Opłaty recyklingowej nie ma przy:
• torbach wielokrotnego użytku, to znaczy takich, których grubość przekracza 50 mikrometrów (mikronów),
• torbach bardzo lekkich (tzw. „zrywkach” o grubości poniżej 15 mikrometrów), pod warunkiem, że są używane do bezpośredniego pakowania żywności, która nie posiada własnego opakowania, np. owoców, warzyw, pieczywa, mięsa, itp.,
• lekkich torbach z tworzywa sztucznego, które nie są wykorzystywane do pakowania towarów handlowych w placówkach handlowych lecz np. do użytku wewnętrznego firmy lub jako materiał promocyjny na targach, konferencjach itp.
![]() |
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|