KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Partner serwisu Województwo Podlaskie
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
10 stycznia 2018

Więcej płacimy za reklamówki w sklepach. Dlaczego?

Od 1 stycznia 2018 roku do każdej plastikowej torby przy kasie doliczana jest opłata recyklingowa wynosząca 20 groszy – oznacza to, że więcej płacimy w sklepach za tak zwane reklamówki. Opłaty mają ograniczyć stosowanie jednorazowych toreb foliowych.

Co ciekawe - w Polsce zużywamy ich nawet 11 mld sztuk.

Jak informuje Ministerstwo Środowiska, od 1 stycznia zaczyna obowiązywać znowelizowana ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Nowe przepisy wprowadziły opłatę recyklingową za wydawaną przy kasie jednorazową torbę plastikową. Mimo iż zgodnie z ustawą opłata będzie mogła wynosić maksymalnie 1 zł, to w rozporządzeniu do ustawy ustalono jednak, że będzie to 20 groszy. Wskazanie w ustawie maksymalnej opłaty w wysokości 1 zł, ma dać możliwość reagowania, jeżeli obowiązująca stawka (20 groszy) nie wpłynie na ograniczenie stosowania foliówek.

Zgodnie z przepisami unijnymi, Polska miała dwie możliwości ograniczenia stosowania toreb jednorazowych. Jeden – to wprowadzenie obowiązkowej odpłatności; drugi to osiągnięcie odpowiednich – zdecydowanie niższych niż dziś – poziomów zużycia toreb w przeliczeniu na mieszkańca. W 2019 roku musiałoby to być do 90 siatek na mieszkańca, a w 2025 do 40.
Nie zdziwmy się więc, gdy przy kasie pakując produkty do reklamówki zapłacimy drożej.

Ministerstwo Środowiska podkreśla, że klienci sklepów mają wybór – albo zabiorą na zakupy torbę wielorazowego użytku i tym samym unikną płacenia za siatkę, albo kupią plastikową torbę przy kasie.
Są jednak wyjątki. Opłaty recyklingowej nie ma przy:
    •     torbach wielokrotnego użytku, to znaczy takich, których grubość przekracza 50 mikrometrów (mikronów),
    •     torbach bardzo lekkich (tzw. „zrywkach” o grubości poniżej 15 mikrometrów), pod warunkiem, że są używane do bezpośredniego pakowania żywności, która nie posiada własnego opakowania, np. owoców, warzyw, pieczywa, mięsa, itp.,
    •     lekkich torbach z tworzywa sztucznego, które nie są wykorzystywane do pakowania towarów handlowych w placówkach handlowych lecz np. do użytku wewnętrznego firmy lub jako materiał promocyjny na targach, konferencjach itp.

 

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA
Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 
Tu nas znajdziesz
Napisz do nas

pozycje oznaczone * muszą być wypełnione