W lutym było drożej znacznie niż przed rokiem
W lutym 2022 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły ceny skupu oraz ceny na targowiskach większości produktów rolnych. Niższe były ceny pszenicy, żyta i pszenżyta w skupie oraz ziemniaków na targowiskach. Na obu rynkach spadły ceny żywca wieprzowego. W porównaniu z lutym 2021 r. ceny skupu wszystkich produktów rolnych były wyższe
Ceny ważniejszych produktów rolnych w lutym 2022 r.
W lutym 2022 r. ceny pszenicy w skupie (126,38 zł za dt) spadły w stosunku do miesiąca poprzedniego (o 1,2%), były natomiast wyższe niż przed rokiem (o 37,8%). Na targowiskach za dt pszenicy płacono 137,10 zł, tj. o 1,6% więcej niż w styczniu 2022 r.
Cena żyta w skupie wyniosła 110,36 zł za dt i była niższa w porównaniu z poprzednim miesiącem (o 0,1%), ale wyższa niż w z lutym 2021 r. (o 59,6%). W obrocie targowiskowym cena żyta (104,86 zł za dt) wzrosła o 2,6% w stosunku do stycznia 2022 r.
W lutym 2022 r. cena ziemniaków w skupie (80,87 zł za dt) wzrosła w skali miesiąca o 7,1% oraz o 31,4% - w ciągu roku. Na targowiskach za 1 dt ziemniaków płacono 145,43 zł, tj. o 0,3% mniej niż w styczniu 2022 r.
Cena skupu żywca wołowego (9,76 zł za kg) wzrosła zarówno w stosunku do miesiąca poprzedniego, jak i w porównaniu z lutym 2021 r. – odpowiednio o 1,8% i o 39,0%. Na targowiskach za żywiec wołowy płacono 7,68 zł za kg, tj. o 1,2% więcej niż przed miesiącem.
Cena żywca wieprzowego w skupie wyniosła 4,40 zł za kg i była niższa w porównaniu z poprzednim miesiącem o 3,1%, ale wyższa w skali roku - o 0,9%. Na targowiskach za 1 kg tego żywca płacono 5,82 zł, tj. o 11,4% mniej niż w styczniu 2022 r.
Cena skupu drobiu rzeźnego (4,94 zł za kg) wzrosła zarówno w stosunku do stycznia 2022 r. (o 3,7%), jak i w porównaniu z lutym 2021 r. (o 30,0%).
Za 1 hl mleka płacono w skupie 184,21 zł, tj. o 0,7% więcej niż w poprzednim miesiącu i o 23,5% więcej niż przed rokiem.
Rolników tak znaczna podwyżka cen rok do roku na pewno cieszy - konsumentów zaś martwi. Wraz ze wzrostem cen produktów rolniczych nie idzie bowiem wzrost zamożności konsumentów. Marcowe wyniki statystyczne mogą być jeszcze ciekawsze - gdyż głownie w pierwszej połowie marca odczuliśmy na rynku skutki wojny Rosji z Ukrainą i w marcu zapadły decyzje o zatrzymaniu eksportu strategicznych produktów przez obydwa państwa. Im dłużej potrwa wojna tym większe zamieszanie spowoduje na rynkach spożywczych.
Źródło danych GUS
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|