KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

WYSZUKIWARKA

O zdrowym słodzeniu - czym zastąpić cukier?

Opublikowano 26.04.2022 r.
przez Magdalena Przybylak-Zdanowicz
Cukier biały to tzw. „puste kalorie” -  zdecydowanie nie służą zdrowiu i powinno się je ograniczać w codziennej diecie. Są przyczyną nadwagi,  cukrzycy, próchnicy, miażdżycy, nadpobudliwości u dzieci oraz innych chorób. 

stewia zamienniki cukru

Zamienniki cukru

Nie znaczy to, że nie można w ogóle dostarczać organizmowi słodyczy. Warto poszukać lepiej przyswajanych przez nasz organizm, naturalnych substytutów cukru. 

Warto włączyć do codziennego menu takie produkty jak: miód (który dostarcza organizmowi także wielu innych korzystnych składników, pod warunkiem, że nie poddamy go działaniu wysokich temperatur), świeże banany i słodkie gruszki, jabłka bądź też suszone: daktyle, figi, morele, jabłka, śliwki. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że w handlu spotyka się suszone owoce konserwowane środkami chemicznymi. Najpewniejsze i najzdrowsze są więc wykonane domowym sposobem, albo te, które posiadają certyfikat ekologiczny. Gwarantuje on, że przy suszeniu bakalii czy orzechów nie wykorzystywano konserwantu w postaci dwutlenku siarki. 

Słodka  nowość -  stewia 

Do słodzenia herbaty, zamiast białego cukru doskonale nadaje się, mało jeszcze u nas znana, ale coraz popularniejsza i dopuszczona już w Europie jako produkt spożywczy stewia - w postaci świeżych lub suszonych listków. Do ciast zamiast cukru można dodawać „płynną stewię”, dzięki temu otrzymamy dużo zdrowszy produkt. Badania naukowe wykazały, że stewia dobrze sprawdza się w diecie osób borykających się z nadciśnieniem i cukrzycą. Podobna do stewii w działaniu, ale nieco mniej słodka jest lukrecja – dobrze komponuje się z miętą, a w smaku takiej herbatki można się zakochać.

Syrop klonowy i z agawy

Do słodzenia, zwłaszcza naleśników, świetnie nadają się syrop klonowy (to kanadyjska specjalność, a pierwsze technologie wytwarzania powstały jeszcze za czasów Indian), syrop daktylowy lub syrop z agawy (wyciskany z jej rdzenia). Walory i propozycje wykorzystania syropów: klonowego, z agawy i daktylowego pojawiają się coraz częściej w zdrowych przepisach. Zachęcamy was do wykorzystania tych produktów nie tylko podczas przygotowania dań z naleśników!
 

 

 
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

 

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO