KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Czy drogą żywność będziemy szanować bardziej?

Opublikowano 11.06.2022 r.
przez Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Ceny żywności rosną i zauważamy to wszyscy - każdy z nas jest bowiem nie tylko producentem, ale i konsumentem, kupującym produkty żywnościowe w sklepach. Do tej pory eksperci zwracali uwagę na to, że zbyt dużo żywności marnujemy. Czy droga żywność spowoduje, że będziemy jej marnować mniej?

Marnowanie żywności

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytutu Ochrony Środowiska, w Polsce marnuje się prawie 5 mln ton żywności rocznie, z czego ok. 60 proc. pochodzi z gospodarstw domowych. W koszach najczęściej ląduje: pieczywo (23,7 proc.), wędliny (12,8 proc.) i owoce (12,6 proc.). Jak wynika z badań przeprowadzanych w 2021 roku, średnio, w skali tygodnia, polskie gospodarstwa domowe wyrzucają 3,9 kg żywności. Prawdziwe rekordy bijemy co roku w czasie świąt Bożego Narodzenia, kiedy to marnujemy 3 razy więcej jedzenia niż wynosi średnia. Badacze wyliczyli, że wraz z jedzeniem czteroosobowa rodzina wyrzuca 2,5-3 tys. zł rocznie.  Czy drożyzna to zmieni?

- Jesteśmy świadkami zmiany zachowań zakupowych Polaków. Pandemia COVID-19 przyczyniła się do wzrostu atrakcyjności e-handlu, a obecnie wojna w Ukrainie i szybko rosnąca inflacja oraz narastająca niepewność co do przyszłych zdarzeń gospodarczych wpływają na zmianę struktury wydatków Polaków na żywność. Ponad 40% konsumentów deklaruje, że będzie kupować tańsze artykuły spożywcze - poinformował w analizie Polski Instytut Ekonomiczny.

Eksperci z PIE zwracają uwagę także na fakt, że aż 76% konsumentów obawia się dalszych podwyżek cen żywności. W efekcie głównym kryterium wyboru produktów spożywczych dla 41 % Polaków jest obecnie niska cena. 

- Jeszcze w październiku 2021 r. po najtańsze produkty sięgał co trzeci konsument. W związku ze spadkiem nastrojów konsumenckich, nabywcy coraz rzadziej sięgają po polską i lokalną żywność. Obecnie 30% Polaków kieruje się przy wyborze żywności kryterium kraju pochodzenia produktów, a co piąty konsument zwraca uwagę na ich lokalne pochodzenie. Jest to spadek o 13% w porównaniu z październikiem 2021 r., kiedy „lokalność produktu” była najważniejszym czynnikiem podczas zakupów. Na popularności tracą także trendy ekologiczne - poinformował Polski Instytut Ekonomiczny. 
 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj