KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie
  • województwo łódzkie
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA

WYSZUKIWARKA

Szukasz wywrotki rolniczej? Zobacz, na co należy zwrócić uwagę przy zakupie przyczepy rolniczej typu wywrotka

Opublikowano 08.08.2022 r.
Wywrotka rolnicza to najpopularniejsza, uniwersalna przyczepa, która jest niezbędna praktycznie w każdym gospodarstwie. Konstrukcję i wielkość sprzętu warto jednak dostosować do potrzeb. Niekiedy lepsza będzie przyczepa jednoosiowa, a czasem wywrotka tandem lub klasyczna o dwóch albo trzech osiach. Kiedy natomiast wybrać nową, a kiedy używaną przyczepę wywrotkę i jakie podzespoły sprawdzić przed zakupem? Podpowiadamy!

 

 

Rodzaje przyczep wywrotek wykorzystywane w rolnictwie

Przyczepy rolnicze typu wywrotka mają prostą konstrukcję z czterema burtami i układem hydraulicznym, który podnosi platformę i ułatwia zrzut załadunku. W niektórych modelach otwiera się tylko jedna, a w innych nawet trzy burty. W zależności od konstrukcji i wielkości sprzęt można też podzielić na:

 

  • Przyczepy jednoosiowe. Najmniejsze wywrotki o stosunkowo niewielkiej ładowności (zwykle do 5 ton), za to wyjątkowo łatwe w manewrowaniu i można je dopasować do niemal każdego ciągnika.

 

  • Przyczepy dwuosiowe (po jednej osi w przedniej i tylnej części sprzętu). Bardzo popularne, większe modele, które przewiozą nawet do 15 ton ładunku. Przy manewrach wymagają za to większej wprawy od operatora.

 

  • Przyczepy typu tandem. Coraz popularniejsze, łatwe w manewrowaniu wywrotki rolnicze, najczęściej o dwóch, rzadziej trzech osiach umieszczonych w tylnej części przyczepy. Wyróżnia je łatwiejszy uciąg i większy udźwig, bo część ładunku obciąża tylną oś ciągnika. Trudniej jednak podpiąć i odpiąć przyczepę od ciągnika.

 

  • Przyczepy trzyosiowe (jedna oś z przodu, dwie z tyłu). Największy sprzęt o ładowności nawet do kilkudziesięciu ton, wykorzystywany tylko w dużych gospodarstwach rolnych.

 

Przyczepa rolnicza typu wywrotka – nowa czy używana?

Na polskim i europejskim rynku nie brakuje atrakcyjnych ofert na przyczepy rolnicze wywrotki na sprzedaż – zarówno te nowe, jak i używane. Pierwsze rozwiązanie może być dobre przy większym budżecie i w sytuacji, gdy sprzęt będzie częściej i intensywniej użytkowany (np. w gospodarstwach wielotowarowych). Łatwiej też wtedy znaleźć model idealnie dopasowany do potrzeb, choć wybór na rynku wtórnym jest coraz większy.

 

Wielu rolników chętnie wybiera więc używane wywrotki, które są o połowę, a czasem nawet kilka razy tańsze niż nowe. Jest to zdecydowanie lepszy wybór zwłaszcza wtedy, gdy urządzenia używa się okazjonalnie lub chce się przeznaczyć środki również na inne inwestycje. Na serwisie Mascus dostępne są używane przyczepy rolnicze wywrotki nie tylko zagranicznych, ale także polskich producentów jak Pronar, Metal Fach, czy Metaltech.

 

Używana wywrotka rolnicza – na co szczególnie zwrócić uwagę przed zakupem?

Kupując używaną wywrotkę rolniczą, warto sprawdzić stan techniczny sprzętu. Bardzo wiekowy, a szczególnie mocno wyeksploatowany model, który został tylko odmalowany i odświeżony do sprzedaży, będzie bowiem wymagał sporych środków na remont i naprawy. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na takie podzespoły przyczepy wywrotki, jak:

 

  • Skrzynie ładunkowe (burty oraz klamry i zawiasy) oraz rama. Nieszczelne, trudne do domknięcia burty mogą oznaczać bardzo kosztowną konieczność wymiany całej skrzyni. Rama z kolei powinna przy wywrocie równo przylegać do skrzyni i być prosta.

 

  • Na układ składają się odbojniki i resory kosztujące po kilkaset złotych oraz jeszcze droższa obrotnica, którą trzeba wymienić przy ubytkach wieńca.

 

  • Wbrew pozorom, wymiana zużytych opon na nowe również może kosztować pięć i więcej tysięcy złotych.

 

  • Układ hydrauliczny (sprawność działania tłoka) oraz dyszel wraz z układem hamulcowym.

 

artykuł sponsorowany 

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO