Zanim założysz działalność pozarolniczą najpierw ją zaplanuj!
W pierwszym roku upada średnio 80% nowych działalności gospodarczych. Z raportu Euler Hermes wynika, że największym problemem dla młodych biznesów w Polsce są niska rentowność oraz duża konkurencja na rynku. Dowiadujemy się również z niego, że nawet jeśli biznes przynosi dochody na początku funkcjonowania, to nie zawsze jest przygotowany na nagłe wypadki losowe. Niskie marże i duża konkurencja rynkowa powodują, że firmy często nie mogą sobie pozwolić na zabezpieczenia.
Opracowanie własne
Znając powody niepowodzeń biznesów należy najpierw dobrze przemyśleć swoją strategię marketingową, czyli zestaw jasno określonych zasad postępowania oraz działań realizowanych przez przedsiębiorstwo w celu efektywnego prowadzenia działalności i maksymalizacji zysku. Kwestią kluczową jest to, aby stworzona strategia była elastyczna i zawierała możliwości wprowadzenia ewentualnych modyfikacji w momencie zdarzeń losowych. Dzięki temu nie tylko zmniejszy się ryzyko niepowodzenia biznesu, ale pozwoli to na dopasowanie do zmieniających się trendów i oczekiwań klientów.
Kolejnym ważnym krokiem przed założeniem działalności pozarolniczej jest zweryfikowanie, czy pomysł faktycznie ma szanse przetrwania na rynku, np. metodą analityczną SWOT. Należy także przeanalizować, czy wprowadzany produkt lub usługa:
- już istnieje na rynku,
- jaką ma cenę,
- jak wygląda oferta konkurencji,
- czymś się wyróżnia.
Weryfikując pomysł na działalność pozarolniczą warto również spojrzeć z perspektywy klienta i sprawdzić, czy wprowadzana oferta rozwiązuje jego problemy. Należy uważnie przyjrzeć się konsumentowi i zaobserwować jak on rozwiązuje problemy, które miałaby rozwiązać wprowadzana oferta. To klient wybiera ofertę, płaci za nią, dlatego też, to od klienta powinna zostać uzyskana informacja jakiej oferty potrzebuje.
Żeby się tego dowiedzieć można skorzystać z kilku rozwiązań. Często wybieranymi metodami jest przeprowadzenie ankiet bądź wywiadów. Jeśli okaże się, że oferowany pomysł nie zainteresował naszych odbiorców, to jest jeszcze czas na jego zmodyfikowanie i ulepszenie przed rozpoczęciem biznesu. Dzięki takim badaniom można również uzyskać wiele istotnych informacji na temat potencjalnych klientów.
Określenie grupy docelowej dla nowego biznesu jest jednym z kluczowych elementów powodzenia. Warto mieć na uwadze, że nie ma oferty, której odbiorcami będą wszyscy. Jeśli coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo. Dlatego bardzo istotne jest to, aby trafić z ofertą do konkretnej, wybranej grupy osób. Warto zwizualizować sobie jak będzie wyglądał nasz odbiorca, pod kątem wybranych cech np.: płeć, wiek, miejsce zamieszkania (wieś, duże miasto), wysokość zarobków (co jest istotne przy późniejszym ustalaniu cen produktów) oraz problem, jaki ma być rozwiązany w ramach nowej oferty. Należy mieć świadomość tego, do kogo kieruje się ofertę, aby móc ją odpowiednio zareklamować i w efekcie końcowym sprzedać.
Jeśli została określona grupa docelowa dla naszego biznesu, następnie należy się zastanowić, jak do niej dotrzeć, aby przedstawić wprowadzaną ofertę. W Internecie istnieje wiele kanałów komunikacji z klientem. Ważne, aby wybrać odpowiedni dla naszej działalności pozarolniczej. Warto zastanowić się, gdzie nasi potencjalni klienci spędzają czas w Internecie bądź poza nim. Można założyć fanpage na Facebooku, skorzystać z grup facebookowych, założyć profil na Instagramie lub prostą stronę lądowania, która pozwoli zebrać adresy mailowe zainteresowanych osób, w zamian za udostępnienie ciekawego dla nich materiału (np. e-booka, nagrania czy wideo szkolenia). Poza Internetem kanałem dotarcia do klienta będzie np. lokalna gazeta, radio, banery informacyjne, ulotki, plakaty.
Aby sprawdzić czy wybrane działania marketingowe są skuteczne i dają efekty można posłużyć się tzw. kluczowe wskaźnikiem efektywności (KPI). Za pomocą tego narzędzia można zrozumieć, jak podejmowane decyzje marketingowe wpływają na rozwój biznesu i jakie są osiągane wyniki. Na początku działalności najlepiej skupić się na mierzeniu: sprzedaży, ilości zapytań, ruchu na www i w social mediach, zasięgów komunikatów, przyrostu liczby obserwujących profile i ilości interakcji w social mediach.
Planując biznes warto rozpisać konkretny plan działalności marketingowej. Można do tego wykorzystać arkusze kalkulacyjne, kalendarz. Przykładowe działania to np. regularne publikacje w social mediach, prowadzenie bloga, przygotowanie wideo, wdrożenie reklam płatnych, udział w targach branżowych oraz lokalnych wydarzeniach, dystrybucja ulotek, broszur, plakatów. Kluczowe jest to, aby prowadzić je systematycznie i określić ramy czasowe dla danego działania.
Zanim jednak zostaną podjęte działania reklamowe należy pamiętać, aby najpierw zaplanować na nie budżet, czyli tzw. budżet marketingowy. Inwestując w takie działania w teraźniejszości efekt osiągniemy w przyszłości. Dlatego konieczne jest baczne obserwowanie zmian na rynku, by dopasowywać się do bieżącej sytuacji. W budżecie marketingowym należy uwzględnić nie tylko środki na reklamę. Istotny jest również budżet marketingowy na: współpracę z freelancerami, koszty utrzymania witryny internetowej, koszty tworzenia treści (blog, treści produktowe, poradniki, e-booki, podcasty, nagrania wideo itp.), koszty zdjęć produktowych.
Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga od przedsiębiorcy umiejętności na wielu płaszczyznach, a jedną z nich jest planowanie i przewidywanie. Podsumowując, podstawowa strategia marketingowa powinna zawierać:
- analizę rynku i firmy,
- określenie grupy docelowej,
- kanały komunikacji marketingowej,
- wskaźniki efektywności (KPI),
- plan działania,
- zasoby i budżet marketingowy.
Dobrze przygotowany plan działalności pozarolniczej to pierwszy krok do tego, aby jak najbardziej zminimalizować ryzyko niepowodzenia biznesu.
Marta Bettin
"Wieś Kujawsko-Pomorska", sierpień 2022 r. Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do niego tutaj
|