Kampania promująca polskie oleje roślinne

Cel kampanii
Głównym celem realizacji kampanii edukacyjno-informacyjnej jest zwiększenie świadomości społeczeństwa o walorach żywieniowych olejów roślinnych oraz sposobów ich wykorzystania, przedstawianie prostych, zdrowych przepisów z wykorzystaniem olejów roślinnych.
Działania podejmowane w ramach zadania mają na celu informowanie o jakości i cechach, w tym walorach i wartościach odżywczych olejów roślinnych, pochodzących od polskich producentów.
Realizacja kampanii
Kampania edukacyjno – informacyjna zakłada realizację zadania poprzez emisję programów informacyjnych nt. wartości żywieniowych olejów roślinnych, szczególnie oleju rzepakowego i lnianego, a także zastosowania w daniach w codziennej kuchni.
„Przepis dnia” to autorski program Telewizji Polskiej, w którym najlepsze smaki i oryginalne przepisy, prezentowane w różnych odsłonach przez kucharzy. Podczas programu kucharz pokaże, jak szybko przygotować danie zdrowe i smaczne, którymi zaskoczymy gości czy domowników.
W programie będę przedstawione następujące przepisy:
- Śledź marynowany w oleju rzepakowym w curry i papryce chilli z żurawiną,
- Carpaccio z buraków z wędzonym twarogiem z olejem lnianym,
- Warzywna miska z majonezem ziołowym z oleju lnianego
Emisja premierowa odcinków programu „Przepis dnia” w ramach kampanii promującej rośliny oleiste - w programie TVP 2 w dniach: 28,29 i 30 września ok. godz. 19:50, natomiast powtórka następnego dnia ok godz. 16.00
Audycja będzie dostępna również na vod.tvp.pl
Spożycie
Po akcesji Polski do Unii Europejskiej produkcja rzepaku stała się najszybciej rozwijającym się działem produkcji roślinnej. W latach 2004-2016 wzrastała w tempie prawie 12% rocznie. Udział rzepaku w krajowej powierzchni zasiewów wzrósł ponad dwukrotnie (z poniżej 4% średnio w ostatnich czterech latach przed akcesją do UE do ok. 9% w latach 2013-2017).
Ponad dwukrotnie wzrosła też liczba gospodarstw rolnych uprawiających rzepak z 43 tys. w 2002 r. do ponad 100 tys. w 2015 r. Nie zmieniła się jednakże struktura gospodarstw uprawiających rzepak i jest domeną większych gospodarstw dysponujących areałem powyżej 50 ha. W 2013 r. gospodarstwa posiadające 100 i więcej ha użytków rolnych miały ok. 50% udział w krajowym areale uprawy rzepaku.
O dynamicznym rozwoju produkcji rzepaku, jaki nastąpił po akcesji Polski do Unii Europejskiej, zadecydowała polityka Unii Europejskiej promująca rozwój biopaliw i energii odnawialnej.
Oprócz biopaliw istotną część dochodu branży tłuszczowej stanowi produkcja oleju do celów spożywczych, w tym margaryn. Ok. 1,1 - 1,2 mln ton rzepaku rocznie jest przeznaczana na cele spożywcze i jest to wartość stała, natomiast całą pozostałą część rzepaku zagospodarowuje przemysł biopaliw.
Kampania realizowana w ramach zadania „Przepis dnia – oleje roślinne w codziennej diecie”, finansowanego ze środków Funduszu Promocji Roślin Oleistych.
![]() |
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|