KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • województwo łódzkie
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie

WYSZUKIWARKA

Pilates - spokojny sport dla Ciebie

Opublikowano 16.11.2022 r.
przez Magdalena Przybylak-Zdanowicz
Spokój, odprężenie, subtelna muzyka, dobre samopoczucie - to tylko niektóre z zalet, które wiążą się z uprawianiem pilatesu. Ten nietypowy sport idealnie nadaje się dla tych, którym nie zależy na adrenalinie, rekordach i wyczynach, ale na pracy nad swoim ciałem, zdrowiem i charakterem.

pilates

Pilates 

Pilates zyskuje sobie coraz więcej zwolenników na całym świecie. Szczególnie upodobały go sobie kobiety – być może dlatego, że ryzyko kontuzji w trakcie jego uprawiania jest bardzo niskie.

Czym jest pilates? 

To sport polegający na wykonywaniu różnych, odpowiednio dobranych ćwiczeń. Wybierać można z ponad 500 wariantów inspirowanych jogą i baletem. Ich celem jest wzmacnianie i rozwijanie naszych mięśni poprzez rozciąganie, spinanie i rozluźnianie. 

Nazwa pilates pochodzi od nazwiska jego twórcy, niemieckiego sportowca Josefa Humbertusa Pilatesa (1883-1967). Jak przekonywał on do wymyślonej przez siebie metody? Ćwiczenia pomagały wzmacniać (ale bez przesadnego rozbudowywania) mięśnie, wzmacniać kręgosłup, odstresowywać i korzystnie wpływać na ogólną kondycję organizmów ćwiczących osób. Wśród zalet pilatesu wymienia się także rozwijanie umiejętności prawidłowego, głębokiego oddychania. 

Josef Humbertus Pilates był bardzo przekonany do swojej metody. - Nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi – mawiał i trudno odmówić mu racji.

Perfekcja czyni mistrza

Przeciętny trening trwa około 90 minut. Każde z ćwiczeń powtarza się około 10 razy i następnie wykonuje kolejne. Nie ma miejsca na rutynę i nudę. To ważne, bo nasz organizm odniesie korzyści tylko wtedy, gdy każde ćwiczenie będziemy wykonywać bardzo dokładnie (na pewno łatwiej to robić, gdy nasza aktywność jest różnorodna). W przeciwnym razie cały wysiłek może pójść na marne a w ekstremalnych przypadkach nawet nam zaszkodzić. 

Jak i gdzie ćwiczyć pilates? 

Najlepszym sposobem jest zapisanie się się do jednego z klubów gimnastycznych i ćwiczenie pod bacznym okiem instruktora (dopilnuje on abyśmy nie popełniali błędów). W przypadku większego zainteresowania wydzielane są grupy dzięki czemu osoby początkujące nie ćwiczą razem z bardziej zaawansowanymi. Można spróbować też treningu samodzielnego. Na rynku pojawia się coraz więcej książek, płyt DVD, filmików w sieci z prezentacjami różnych zestawów ćwiczeń. Najlepiej przeprowadzać trening codziennie, ale z pewnością jest to bardzo trudne w praktyce. Specjaliści zalecają by trenować średnio 2-3 razy w tygodniu. Mniejsza częstotliwość ćwiczeń może nie przynieść pożądanych efektów.
 

POWIĄZANE TEMATY:pilates

 

 
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

 

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO