KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Promocja unijnej żywności nie dla wszystkich

Opublikowano 27.11.2022 r.
przez Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Rośnie sprzeciw wobec planów Komisji Europejskiej, która chce dokonać kolejnych zmian w polityce promocji UE dla produktów rolnych. Kością niezgody okazało się wpisanie w roczny program prac polityki promocji nowych kryteriów, które coraz bardziej dyskryminują produkty odzwierzęce i wino oraz wiążą politykę promocji ze strategią walki z rakiem.

promocja unijnej żywności

Organizacje rolnicze skupione w Copa-Cogeca zwracają uwagę, że celem polityki promocji jest poprawienie konkurencyjności unijnego rolnictwa na globalnych rynkach. Jednocześnie już wprowadzone zmiany gwarantują większe dofinansowanie owoców i warzyw oraz produktów ekologicznych. Co więcej, związek przedstawiony przez Komisję Europejską między spożyciem czerwonego mięsa a rakiem, jest całkowicie nieuzasadniony, ponieważ opiera się wyłącznie na badaniu Global Burden of Disease, które jest obecnie mocno kwestionowane przez społeczność naukową. W badaniu tym całkowicie bowiem przeoczono bardzo pozytywny wkład mięsa w zbilansowaną dietę (wysokiej jakości białka, żelazo, cynk, B12). 

- Państwa członkowskie wysłały silny sygnał do Komisji Europejskiej sprzeciwiający się dalszym zmianom. Polityka promocji musi być inkluzywna i nie może dyskryminować produktów mięsnych czy wina, które są ważnym elementem europejskiego dziedzictwa kulinarnego oraz kluczowym element utrzymania działalności rolniczej na obszarach wiejskich. Naszym zdaniem Komisja Europejska powinna to przemyśleć i położyć na stół kolejny roczny program prac, który uwzględni zarówno uwagi państw członkowskich jak i organizacji rolniczych - powiedział Jerzy Wierzbicki ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych. 

Copa-Cogeca podkreśla także, że należy zagwarantować odpowiednio wysokie finansowanie na unijnej polityki promocji, której budżet powinien wynosić minimum 200 mln euro. Tymczasem od 2021 r. obserwowane jest niepokojące zjawisko ograniczenia wydatków na ten cel.

– Po raz pierwszy w historii państwa członkowskie nie „przyklepały” propozycji rocznego programu prac polityki promocji na 2023 r. Za przyjęciem propozycji Brukseli były tylko 2 kraje, 10 sprzeciwiło się, a 14 wstrzymało się od głosu, głównie dlatego, aby nie opóźniać realizacji kolejnych projektów promocyjnych – relacjonuje Jerzy Wierzbicki z Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego, przewodniczący grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca.

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO