Ubezpieczenia majątkowe, odwołania i skargi
Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?
Odwołanie należy złożyć w formie pisemnej, drogą elektroniczną lub ustnie. Jeśli ubezpieczyciel nie rozpatrzy Twojego odwołania pozytywnie, masz prawo do skorzystania z pomocy Rzecznika Finansowego, z mediacji lub sądu polubownego, a także wystąpić z powództwem do sądu powszechnego. Wtedy w odwołaniu należy umieścić podstawowe dane, takie jak: imię, nazwisko, adres zamieszkania, a także: nazwę i adres towarzystwa, numer polisy, szkody oraz decyzji, która została wydana przez ubezpieczyciela.
Pomogą one pracownikowi ubezpieczalni w obsłudze teczki szkodowej, co pozwoli na sprawną realizację procesu reklamacji. Ponadto wniosek musi zawierać też uzasadnienie. Ważne jest, aby nie zapomnieć o własnoręcznym podpisie. W ramach dokumentacji należy załączyć więc, np.: faktury, których pokrycie jest niemożliwe z kwoty zaoferowanej przez ubezpieczyciela.
Jeśli szkoda dotyczy pojazdu, w dokumentacji warto zamieścić informacje o cenach części samochodowych (np. pozyskanych z ASO), oświadczenie rzeczoznawcy czy informację o wycenie pojazdu. Doprecyzuj także, jakiej wysokości kwoty się domagasz. Podaj też swój
numer konta bankowego, aby przyspieszyć proces wy- płaty odszkodowania.
Kwestię odwołań reguluje ustawa z 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.
To ona określa, że możesz zgłosić odwołanie od decyzji ubezpieczyciela.
Ważną rzeczą w ubezpieczeniach są terminy. Obowiązują one również ubezpieczyciela. Jeśli nie rozpatrzy Twojego odwołania w ciągu 30 dni, to należy je w całości uznać za zasadne. Częstą drogą zamykającą spory z ubezpieczalnią są ugody, których podpisanie zamyka wszelkie dalsze roszczenia.
Kiedy można wnieść skargę na ubezpieczyciela?
Odwołanie od decyzji towarzystwa nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. W takiej sytuacji możesz przemyśleć kolejny krok. Skargę na ubezpieczyciela do Komisji Nadzoru Finansowego lub Rzecznika Finansowego masz prawo złożyć zawsze wtedy, gdy po zdarzeniu nie otrzymasz odszkodowania, nastąpią opóźnienia w wypłacie świadczenia lub kwota wypłaty nie będzie dla Ciebie satysfakcjonująca, a procedura odwoławcza nie przyniesie pożądanego rezultatu.
Nim jednak podejmiesz w tym celu jakikolwiek ruch, zastanów się, czy Twoja decyzja znajduje uzasadnienie w ogólnych warunkach ubezpieczenia i dokładnie przeczytaj „Wyłączenia”. Przeanalizuj też stanowisko towarzystwa oraz to, czy Twoje postulaty są zasadne i zgodne ze szczegółami wcześniej podpisanej umowy. Niestety, czasem zdarzają się pomyłki, a firma mogła po prostu popełnić błąd, w związku z czym odmówiono Ci wypłaty odszkodowania – w takim wypadku sprawiedliwości będzie już dochodzić komisja.
Anna Jędrzejczyk
Artykuł opracowany we współpracy z Łódzkim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|