KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Olej silnikowy do ciągnika rolniczego, jak wybrać optymalny

Opublikowano 12.04.2023 r.
Olej silnikowy do ciągnika rolniczego to ważny materiał eksploatacyjny, pozwalający utrzymać prawidłowe parametry pracy silnika i przedłużający życie maszyny. Przede wszystkim olej silnikowy służy on do smarowania ruchomych części silnika, takich jak tłoki, wał korbowy i łożyska. Dzięki temu zmniejsza się tarcie pomiędzy elementami, co przekłada się na zmniejszenie zużycia i przedłużenie żywotności silnika. Olej silnikowy pełni również funkcję chłodzącą, odprowadzając ciepło. Ponadto chroni przed korozją i rdzą, zapewniając optymalne warunki pracy. Bezwzględnie zatem należy pamiętać o regularnej jego wymianie i dbaniu o jego jakość. Jak jednak go dobrać, aby zapewnić długi i bezawaryjny czas pracy ciągnika?

Jakie parametry oleju silnikowego są najważniejsze?

Dobry olej silnikowy do ciągnika, oprócz spełniania wszystkich niezbędnych norm, powinien posiadać szereg ważnych parametrów, od których zależy jakość pracy silnika. Ich dobór może się także różnić w zależności od maszyny i producenta. Kupując go zatem, koniecznie należy zwrócić uwagę na znajdujące się na pojemniku oznaczenia.

  1. SAE – to symbol klasy lepkości środka smarnego. Pokazuje on zdolność danej cieczy do przepływu w określonym przedziale temperatury. Przy niższych temperaturach olej posiada gęstszą konsystencję, co znacznie zmniejsza jego płynność. Jeśli zaś wewnątrz maszyny panuje temperatura wysoka, mamy do czynienia z sytuacją odwrotną. Wtedy środek porusza się znacznie szybciej.
  2. API – to norma określająca jakość oleju oraz jego przeznaczenie. Istnieją osobne normy dla silników Diesla (CB, CD, CE, CF, CG, CH, CI, CJ) oraz benzynowych (SH, SJ, SL, SM, SN). Generalnie jest tak, że dalsze litery alfabetu określają lepszą jakość. 
  3. ACEA – to kolejna norma, która określa z kolei, do jakich silników i typów pojazdów przeznaczony jest dany olej. Rozróżniamy tu pięć różnych typów: A, B, A/B, C, oraz E. E oznacza klasę olejów do silników Diesla w pojazdach użytkowych. To także środki smarne, które można zastosować do pojazdów ciężarowych, autobusów lub pojazdów rolniczych.

Sprawą zasadniczą jest, aby zawsze stosować olej polecany przez producenta danego silnika. Informacje na ten temat znajdują się zazwyczaj w instrukcji obsługi pojazdu i jego dokumentach. Znajdą się tam także wszystkie dane na temat parametrów środka smarnego. A także polecanej marki lub producenta. Jeśli istnieją jakieś techniczne aspekty użycia tego, a nie innego rodzaju oleju, również tam należy ich szukać. Nie oznacza to jednak, że do jednego motoru przyporządkowany jest tylko jedna marka. 

Czy marka w przypadku oleju ma znaczenie?

Ma, podobnie, jak w przypadku każdej praktycznie rzeczy. Oczywiście w tej kwestii ma to znaczenie, ponieważ często producenci maszyn rolniczych wskazują konkretnych producentów. Ale nie jest tajemnicą, że wyroby tych najlepszych zazwyczaj gwarantują najwyższe parametry pracy. Przede wszystkim stosują oni dobrej klasy surowce, z których substancje smarne się wyrabia. Do tego jeszcze topowe produkty zawierają często różne domieszki i dodatki uszlachetniające. Dzięki nim jakość substancji smarnych znacząco się zwiększa. Istnieje pewna ilość pewniaków, których wyroby zawsze gwarantują dobrą pracę silnika i wysokie parametry pracy. Pamiętajmy jednak, że nie marka, ale klasa oraz normy powinny stanowić ostateczne kryterium, które decyduje o zakupie. Warto wspomnieć także o używaniu produktów niemarkowych lub nieznanego pochodzenia. To nie tylko pogorszenie jakości pracy motoru, ale narażanie go na poważne usterki. A nawet – na zniszczenie. Mało jest tak poważnych problemów w maszynie rolniczej, jak te związane z awariami silnika i układu napędowego. Zawsze oznaczają one długie przestoje oraz stratę pieniędzy.

Kiedy wymienić olej w ciągniku?

Nawet najlepszy olej silnikowy się zużywa i w związku z tym traci swoje właściwości. Dlatego też tak ważna, a nawet kluczowa dla eksploatacji jest jego wymiana. Stanowi to co prawda pewne koszty, ale na szczęście wraz z udoskonalaniem samych środków smarnych, zwiększa się także czas, co który należy go wymienić. Dawniej należało to robić co mniej więcej 15 tysięcy km. Obecnie istnieją oleje, które pozwalają dokonywać tej wymiany nawet po 50 tysiącach kilometrów. Choć nowoczesne smarowidła na to pozwalają, raczej nie warto przekraczać granicy sugerowanej przez producenta. Ponadto trzeba mieć świadomość, że takie parametry są możliwe do osiągnięcia jedynie w przypadku zapewnienia optymalnych warunków pracy silnika. Wiele zapewnień producentów środków smarnych to reklama. Dlatego też dużo bezpieczniej będzie wymieniać olej w krótszych interwałach czasu. Nawet niż sugeruje to instrukcji obsługi pojazdu. Oczywiście należy maszynę rolniczą obserwować i zwracać uwagę na efektywność jej pracy. I oczywiście regularnie wymieniać filtry. Tylko tego typu eksploatacja uchroni nas przed problemami typowymi dla uszkodzeń silnika.

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO