KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • ODR Bratoszewice

WYSZUKIWARKA

Porty kluczem do rozwiązania zbożowego problemu?

Opublikowano 12.04.2023 r.
przez Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Brak odpowiedniego portu zbożowego w naszym kraju jest przyczyną wielu problemów z eksportem zbóż - Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych mówi o tym od dawna, a nasza redakcja także pokazywała ten problem. Teraz sprawa powróciła przy okazji rolniczego ,,okrągłego stołu'', gdy okazało się, że polskie porty mają za małą przepustowość do wyeksportowania koniecznej ilości zbóż.

- Rynek zbóż w naszym kraju znajduje się obecnie w krytycznym położeniu, czego wyrazem są strajki rolników, rozlewające się po całym kraju. Pomoc, jaką Unia Europejska, w tym szczególnie Polska, okazuje walczącej z rosyjskim agresorem Ukrainie, okazuje się być niemalże gwoździem do trumny dla naszego, krajowego sektora rolnego. Otwarcie granic w handlu z Ukrainą kompletnie rozregulowało rynek zbóż w naszym kraju. Magazyny zbożowe zapchane są ziarnem pochodzącym od naszego wschodniego sąsiada  - pisze w liście do ministra Kowalczyka Stanisław Kacperczyk, prezes PZPRZ.


Zdaniem związku problem ten związany jest między innymi z brakiem stosownej infrastruktury portowej, przystosowanej do eksportu zboża z naszego kraju.


- Brak reakcji w odpowiednim czasie w tym zakresie – mści się na polskich rolnikach. Gdyby porty dostosowane do przeładunku dużych ilości zboża powstały w odpowiednim czasie, dzisiejsze olbrzymie zamieszane na rynku zbóż nie miało by miejsca. Panie Premierze, jak długo jeszcze będzie trwać ta patowa sytuacja w sprawie polskiej infrastruktury portowej? Dlaczego w naszym kraju możliwe są miliardowe inwestycje usprawniające przeładunek ropy naftowej, jak również jej magazynowanie w pobliżu morskich nadbrzeży, tymczasem inwestycja o zapewne zdecydowanie mniejszej skali finansowej, ale równie ważna dla polskiej gospodarki ciągle czeka na swoje pozytywne rozwiązanie? - pyta ministra rolnictwa prezes Kacperczyk.


PZPRZ zadaje także kilka trudnych pytań, przypominając, że problem nie powstał tydzień temu, ale trwa co najmniej od roku. Związek zapytał o to, w jaki konkretnie sposób resort rolnictwa zamierza wywieźć zboże zalegające w polskich magazynach? Czy zamierza tego dokonać przez nadal mało wydajne – w ocenie PZPRZ – porty nadbałtyckie? 


- Czy zapowiedzi Pana Premiera nie są po prostu oszukiwaniem rolników, dla doraźnego rozładowania napiętej atmosfery? - pyta prezes PZPRZ.


Związek pyta także o to, o ile zwiększyła się przepustowość polskich portów od momentu uruchomienia tzw. korytarzy solidarnościowych w 2022 r.? O ile więcej zboża niż dotychczas zostanie dzięki temu wywiezione? W jaki sposób w tym samym czasie poprawiono infrastrukturę kolejową w naszym kraju, by przyspieszyć i usprawnić transport zboża do portów?


Pytań jest bardzo dużo, odpowiedzi jest bardzo mało, a problem jest palący, bo choć na razie mamy początek kwietnia, to za kwartał zaczną się żniwa...

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj