Co z portem zbożowym?

Co z portem zbożowym?
- W kwestii rozbudowy infrastruktury portowej informuję, że z informacji Ministerstwa Infrastruktury wynika m.in., że: polskie porty morskie mają charakter uniwersalny, dają możliwość obsługi praktycznie wszystkich typów ładunków. Od samego początku wojny na Ukrainie aktywnie angażują się w przeładunki zwiększonych potoków towarów. Cechuje je bardzo duży potencjał, o czym doskonale świadczą rekordowe przeładunki towarów, jakie są w nich dokonywane. Szczególnego podkreślenia wymaga to, że nieprzerwanie od roku 2018 odnotowuje się w nich obroty cargo na poziomie ponad 100 mln ton rocznie. Tej tendencji nie przerwała nawet pandemia COVID-19 - poinformował ,,zbożowców'' Janusz Kowalski, wiceminister rolnictwa.
Wiceminister jest także dumny z faktu, że w ubiegłym roku ustanowiony został kolejny rekord przeładunków. W portach Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście obsłużono ponad 133 mln ton towarów. Nigdy wcześniej nie były osiągane tak dobre wyniki przeładunkowe. Dla porównania, jeszcze w roku 2015 obroty cargo były na poziomie zaledwie 77,3 mln ton, a w roku 2011 - na poziomie tylko 62,6 mln ton.
- To obrazuje jak duży postęp dokonał się w ostatnich latach w wyniku konsekwentnej realizacji przyjętej polityki rozwoju polskich portów morskich - informuje wiceminister Kowalski. - . Zdolności przeładunkowe portów Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście, na rok 2023 w segmencie zboża - ogółem wynoszą ok. 12,6 mln ton. Podkreślenia wymaga to, że potencjał przeładunkowy w portach może zostać dodatkowo istotnie zwiększony w przypadku zawarcia - najlepiej długoterminowych – umów przeładunkowych i w konsekwencji poczynienia stosownych inwestycji, przez operatorów portowych terminali cargo.
Wiceminister rolnictwa przypomina także, że w kwestii obsługi zboża w polskich portach morskich należy zwrócić uwagę, że z inicjatywy Ministra Infrastruktury, Rada Ministrów przyjęła w dniu 19 lipca 2022 r. uchwałę nr 164/2022 w sprawie terminala produktów rolno-spożywczych (RM06111- 163-22). Rada Ministrów uznała za zasadne zlokalizowanie w Porcie Gdańsk terminala produktów rolno-spożywczych, w szczególności zboża. Na terenie portu Gdańsk są możliwości przygotowania obiektu służącego obsłudze przeładunkowej produktów typu „agro".
- Przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podejmowane są działania w celu znalezienia podmiotu zainteresowanego realizacją ww. inwestycji. Niezależnie od powyższego, ocenia się, że potencjał przeładunkowy polskich portów morskich jest wystarczający do obsługi produktów rolno-spożywczych, natomiast podejmowane są działania na rzecz jego dodatkowego zwiększenia - dodaje wiceminister Kowalski.
Choć odpowiedź udzielona ,,zbożowcom'' jest wyjątkowo długa, to jednak widać, że skoro - zdaniem rządu - możliwości portów są wystarczające, to z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że portu zbożowego jednak nie będzie. A szkoda...
![]() |
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|