Kampania promująca polskie zboża i produkty zbożowe

Cel kampanii
Głównym celem realizacji kampanii edukacyjno-informacyjnej jest zwiększenie świadomości społeczeństwa o walorach żywieniowych i zdrowotnych zbóż i produktów zbożowych oraz sposobów ich użycia, przedstawianie prostych, zdrowych przepisów z wykorzystaniem produktów zbożowych.
Działania podejmowane w ramach zadania mają na celu informowanie o jakości i cechach, w tym walorach i wartościach odżywczych zboża i jego produktów, pochodzących od polskich producentów.
Realizacja kampanii
Kampania edukacyjno – informacyjna zakłada realizację zadania poprzez emisję programów informacyjnych nt. wartości żywieniowych zbóż i produktów zbożowych, a także zastosowania w daniach w codziennej kuchni.
„Przepis dnia” to autorski program Telewizji Polskiej, w którym najlepsze smaki i oryginalne przepisy prezentowane są w różnych odsłonach przez kucharza. Podczas programu kucharz pokaże, jak szybko przygotować dania zdrowe i smaczne, którymi zaskoczymy gości czy domowników.
Emisja premierowa odcinków programu „Przepis dnia” w ramach kampanii promującej polskie zboża i produkty zbożowe – w programie TVP 2 w dniach: 3,4,5 lipca ok. godz. 20.00, natomiast powtórki zaplanowano w terminach:
- W programie TVP 2 ok . godz. 15.50 w dniach: 4,5 6, lipca.
- W programie TVP 3 ok godz. 7.15 w dniach: 31 lipca, 1, 2 sierpnia.
- W programie TVP 3 ok. godz. 15.55 w dniach: 31 lipca, 1, 3 sierpnia.
Audycja będzie dostępna również na vod.tvp.pl
Spożycie
W ciągu ostatnich lat nastąpiły widoczne zmiany w sposobie odżywiania się Polaków. Znaczna część społeczeństwa przykłada coraz większą uwagę do świadomego, zdrowego planowania i przygotowywania posiłków oraz do swoich nawyków żywieniowych. Polacy są coraz uważniejszymi konsumentami, a zdrowie jest dla nich jedną z najwyższych wartości.
Przedsiębiorstwa przemysłu piekarskiego funkcjonują w trudnych warunkach, gdyż od wielu lat maleje krajowy popyt na pieczywo, o czym świadczy spadek jego spożycia w gospodarstwach domowych (w ostatnich sześciu latach średnio o 4,2% rocznie). W 2015 r. statystyczny Polak zjadał rocznie niecałe 45 kg pieczywa, a z danych za I półrocze 2016 r. wynika, że było to tylko 42,5 kg. Szacuje się, że obecnie spożycie pieczywa i wyrobów piekarskich w Polsce spadło poniżej 45 kg na osobę rocznie. Przyczyn spadku konsumpcji od dawna upatruje się przede wszystkim w zmieniających się nawykach żywieniowych i różnych modach w zakresie diety.
Według wstępnych danych GUS, w 2021 r. produkcja świeżego pieczywa w naszym kraju wzrosła o 1,5% r/r. Było to jednak raczej odreagowanie po bardzo słabym z powodu pandemii COVID-19 roku 2020 (niekorzystny wpływ restrykcji sanitarnych i czynników psychologicznych na konsumpcję żywności świeżej i niepaczkowanej, w tym pieczywa – w rezultacie spadek produkcji tego ostatniego o 6% r/r). Z punktu widzenia producentów trend spadkowy spożycia można uznać za poważne wyzwanie o charakterze długoterminowym, zmuszające ich do ciągłego monitorowania preferencji konsumentów i dostosowywania oferty. Szczególnie dotkliwie spadkowy trend spożycia pieczywa może być odczuwalny w okresach ogólnie niesprzyjających warunków rynkowych, takich jak obecny wzrost w zasadzie wszystkich kosztów działalności – kurczący się systematycznie rynek utrudnia w takim otoczeniu przerzucanie wzrostu kosztów na ceny wyrobów.