Kampania promująca polskie oleje roślinne

Cel kampanii
Głównym celem realizacji kampanii edukacyjno-informacyjnej jest zwiększenie świadomości społeczeństwa o walorach żywieniowych olejów roślinnych oraz sposobów ich wykorzystania, przedstawianie prostych, zdrowych przepisów z wykorzystaniem olejów roślinnych – rzepakowe i lnianego, pochodzących od polskich producentów.
Realizacja kampanii
Kampania edukacyjno – informacyjna zakłada realizację zadania poprzez emisję programów informacyjnych nt. wartości żywieniowych olejów roślinnych a także zastosowania ich w daniach w codziennej kuchni.
„Przepis dnia” to autorski program Telewizji Polskiej, w którym najlepsze smaki i oryginalne przepisy, prezentowane w różnych odsłonach przez kucharzy. Podczas programu kucharz pokaże, jak szybko przygotować danie zdrowe i smaczne, którymi zaskoczymy gości czy domowników.
Emisja premierowa odcinków programu „Przepis dnia” w ramach kampanii promującej rośliny oleiste - w programie TVP 2 w dniach: 11, 12 i 13 lipca 2023 r. ok. godz. 19:50, natomiast powtórka następnego dnia tj. 12, 13, 14 lipc aok godz. 15.50.
Ponadto powtórki będą również na TVP 3 ok. godz. 7.15 w dniu 9,10,14 sierpnia oraz ok. godz. 15.55 w dniu 10,11,14 sierpnia.
Podczas realizowanego zadania kucharz zaprezentuje przepis na Zawijańce z ciasta francuskiego z czerwonym pesto z olejem rzepakowym, Dyniowe kopytka z olejem lnianym i orzechami włoskimi, jak również na szybkie ciasto z owocami.
Audycja będzie dostępna również na vod.tvp.pl
Spożycie
Po akcesji Polski do Unii Europejskiej produkcja rzepaku stała się najszybciej rozwijającym się działem produkcji roślinnej. W latach 2004-2016 wzrastała w tempie prawie 12% rocznie. Udział rzepaku w krajowej powierzchni zasiewów wzrósł ponad dwukrotnie (z poniżej 4% średnio w ostatnich czterech latach przed akcesją do UE do ok. 9% w latach 2013-2017).
Ponad dwukrotnie wzrosła też liczba gospodarstw rolnych uprawiających rzepak z 43 tys. w 2002 r. do ponad 100 tys. w 2015 r. Nie zmieniła się jednakże struktura gospodarstw uprawiających rzepak i jest domeną większych gospodarstw dysponujących areałem powyżej 50 ha. W 2013 r. gospodarstwa posiadające 100 i więcej ha użytków rolnych miały ok. 50% udział w krajowym areale uprawy rzepaku.
O dynamicznym rozwoju produkcji rzepaku, jaki nastąpił po akcesji Polski do Unii Europejskiej, zadecydowała polityka Unii Europejskiej promująca rozwój biopaliw i energii odnawialnej.
Oprócz biopaliw istotną część dochodu branży tłuszczowej stanowi produkcja oleju do celów spożywczych, w tym margaryn. Ok. 1,1 - 1,2 mln ton rzepaku rocznie jest przeznaczana na cele spożywcze i jest to wartość stała, natomiast całą pozostałą część rzepaku zagospodarowuje przemysł biopaliw.
![]() |
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|