KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie

WYSZUKIWARKA

Owoce jagodowe – wzmacniająca bomba witaminowa dla dużych i małych

Opublikowano 10.09.2023 r.
przez Magdalena Przybylak-Zdanowicz
Jeden ze sławnych naturalistów szwajcarskich kiedyś stwierdził, że „gdyby wszyscy zdawali sobie sprawę z wartości odżywczych i bogactwa witamin, jakie kryją w sobie owoce jagodowe, byłyby one z pewnością bardziej doceniane”. Lekarz naturalista miał na myśli głównie jednak rośliny jagodowe pozyskiwane ze stanu naturalnego lub uprawiane w sposób ekologiczny na naturalnych nawozach, bez chemii.

Najcenniejsze owoce surowe... ale ekologiczne

Dlaczego surowe owoce jagodowe są tak cenne dla zdrowia dzieci i dorosłych? Po pierwsze zawierają duże ilości witaminy C w łatwo przyswajalnej przez każdy organizm naturalnej kompozycji z innymi składnikami. Rośliny uprawiane intensywnie na nawozach sztucznych z wykorzystaniem środków ochrony roślin mają znacznie mniej witamin i na dodatek są one gorzej przyswajalne. Badania także wskazują, że w kupowanych owocach i warzywach jest coraz mniej witamin. Warzywa i owoce kupowane w latach sześćdziesiątych XX wieku zawierały średnio nawet o 50% więcej witamin niż takie same warzywa kupowane przez klientów na początku XXI wieku.

Kiedy sięgać po owoce jagodowe?

O kuracji owocami jagodowymi należy pomyśleć zwłaszcza wtedy, gdy obserwujemy u siebie lub u dzieci pierwsze objawy awitaminozy, a więc m.in. większą podatność na różne choroby przeziębieniowe, ciągłe zmęczenie, bezsenność, nadmierną drażliwość, anemiczność, kruchość naczyń krwionośnych objawiającą się wybroczynami podskórnymi. Jej oznaką jest też m.in. coraz częstsze krwawienie dziąseł, będące następstwem osłabienia naczyń włoskowatych, również wychodzenia zębów.

Bogactwo witamin

Najwięcej witaminy C zawiera w pełni dojrzała czarna porzeczka. Owoce mają jednak bardzo specyficzny smak i nie każdemu smakują. 50 g owoców wystarcza, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Maliny, pozostałe porzeczki, borówki leśne, jeżyny, aronie i wszystkie inne owoce jagodowe leśne i ogrodowe zawierają również duże ilości tej witaminy, a także w sporej ilości witaminę A. Dla przykładu 100 g czarnych jagód ma w sobie 1,6 mg czystej witaminy A. To uzasadnia, dlaczego poleca się kuracje czarnymi jagodami w dolegliwościach wątroby, ale także wzroku. Dużo witaminy A jest też w jeżynach – 0,8 mg.

Najprostsza kuracja owocowa dla każdego

Najprostsza kuracja polega na zjadaniu codziennie przez 2–4 tygodnie po 100–150 g (około pół szklanki) owoców jagodowych. Owoce należy zawsze dobrze, dokładnie żuć i nie słodzić. 

Poza sezonem warto wykorzystywać owoce mrożone lub suszone. Dla dzieci, które nie zawsze lubią jeść owoce można przygotować pożywne smoothie miksując dowolne sezonowe owoce.

Nawet jagody uważane za kwaśne (poza borówką, która zresztą jest niezbyt kwaśna) charakteryzuje zasadowość. Co to znaczy?
Warto pamiętać, że wszystkie owoce jagodowe mają zdolności neutralizowania kwasów, stąd nie zakwaszają organizmu tak jak inne pokarmy np. pokarmy mięsne. Warto zatem wykorzystywać je jako dodatek do mięs, bo zmniejszają ich niekorzystny wpływ na organizm. Naturaliści twierdzą, że w przeciwieństwie do owoców pestkowych czy gruszek, rzadko zdarza się by komuś zaszkodziły. Stąd można je polecać dla większości osób zdrowych i chorych, w tym dla małych dzieci. 

Jakie są zalety diet bogatych w owoce jagodowe?

Dieta z owocami jagodowym wpływa korzystnie na pracę jajników, tarczycy, przysadki. Czarne jagody są polecane przy dolegliwościach i chorobach wątroby, nawet uważa się je za lek dla tego organu. Sławny naturalista szwajcarski Vogel uważał, że dzikie jagody są dobroczynne też w przypadku artretyzmu, reumatyzmu, stwardnienia rozsianego oraz w niektórych rodzajach raka. Również przy zaburzeniach trzustki wskazane jest jadanie czarnych jagód. Osoby cierpiące na nadczynność tarczycy mogą sobie pomagać i przeciwdziałać negatywnym skutkom tej dolegliwości, uwzględniając w diecie dużą ilość owoców jagodowych bogatych w witaminę A.

Uważać trzeba jednak z jedzeniem nadmiaru truskawek, ponieważ mogą mieć niekorzystny wpływ na nerki. Dotyczy to jednak głównie owoców z upraw intensywnych, z ekologicznych są lepiej tolerowane. Jeżeli mamy jakieś obawy, lepiej nie jeść truskawek, lecz poziomki. 

Jagody dobroczynnie wpływają też na zwoje limfatyczne. Są więc polecane osobom cierpiącym na częste obrzęki gruczołów. Jedzenie owoców jagodowych polepsza odporność na rożne choroby dróg oddechowych. Poleca się je kobietom w ciąży, bo przeciwdziałają wymiotom ciążowym.
Jadanie owoców jagodowych zmniejsza również dolegliwości alergiczne oraz zmęczenie wiosenne. Skoro owoce jagodowe korzystnie wpływają na pracę ważnych gruczołów, można im przypisać właściwości rewitalizujące, wzmacniające i odmładzające. Warto je jadać regularnie, prowadząc kuracje odchudzające. 

POWIĄZANE TEMATY:owoce jagodowe

 

 
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

 

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO