Chleb ,,tradycyjny'' czyli... jaki?

Na polskim rynku, w zależności od gatunku zboża, z którego otrzymano mąkę, najczęściej produkuje się chleb pszenny, żytni lub mieszany (pszenno-żytni, żytnio-pszenny). Aby urozmaicić smak pieczywa lub poprawić jego wartość odżywczą producenci często dodają do niego również inne naturalne składniki: np. pestki dyni, słonecznika, nasiona sezamu, serwatkę, miód itp.
Oznakowanie pieczywa badane było od wielu lat. Dość powiedzieć, ze badania z 2015 roku wskazywały na nieprawidłowe oznakowanie prawie 40% badanych partii pieczywa, ale ten procent systematycznie malał i w pierwszym kwartale 2020 roku było to już 28,8%.
W latach 2021-2023 Inspekcja objęła kontrolą jakości handlowej pieczywo w sklepach, w tym głównie pieczywo sprzedawane konsumentom luzem. Podobnie jak w przypadku kontroli realizowanych w latach wcześniejszych, badane na etapie sprzedaży detalicznej cechy organoleptyczne i parametry fizykochemiczne pieczywa były zgodne z deklaracjami przedsiębiorców, a także wymogami prawa.
Nieprawidłowe znakowanie, w zależności od roku, kształtowało się jednak na poziomie od 32,7% do 46,1 % ( I kw. 2021 r. - 46,1 %, II kw. 2022 r. - 32,7 %, I kw. 2023 r. – 37,1 %).
Najistotniejsze błędy stwierdzone w oznakowaniu pieczywa to:
- stosowanie nieprawidłowego nazewnictwa lub użycie nazw fantazyjnych (np. „chleb zwykły”, „chleb firmowy”, „chleb natura”, „chleb wieloziarnisty”), które nie zawierały odniesienia do rodzaju pieczywa ze względu na użyte składniki (mąki);
- nazwa pieczywa nieadekwatna do składu, np.: ,,chleb razowy", ,,chleb graham" – w sytuacji, gdy mąka razowa oraz mąka graham nie występowały w przewadze w stosunku do pozostałych sypkich składników chleba; ,,chleb pełnoziarnisty" – podczas, gdy w składzie nie dominowały składniki otrzymane z przemiału całego ziarna;
- stosowanie określeń typu „wiejski”, „tradycyjny”, „swojski” w pieczywie produkowanym z wysoko przetworzonych składników i zawierającym substancje dodatkowe;
- brak wykazania w składzie produktu składników alergennych lub ich wyróżnienia za pomocą czcionki, stylu, tła;
- pominięcie w składzie użytych substancji dodatkowych.
- Aby konsument mógł świadomie wybrać określony rodzaj pieczywa powinien posiadać pełną wiedzę o oferowanym produkcie. Dlatego tak ważne są informacje, jakie powinny znajdować się na opakowaniu, a w przypadku pieczywa sprzedawanego luzem informacje, które powinny być umieszczone obok towaru, np. na półce sklepowej - informuje inspekcja.
Okazuje się także, że średnie spożycie pieczywa w Polsce maleje. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2022 r. wyniosło ono miesięcznie na osobę 2,5 kg, podczas gdy w 2020 r. było to 2,7 kg.
![]() |
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|