KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Ekologia w biznesie: jak być bardziej eko? Wskazówki dla przedsiębiorców

Opublikowano 05.10.2023 r.
Badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa dowodzą, że 94% konsumentów przyznaje, że chętniej sięga po produkty lub korzysta z usług firm dbających o środowisko naturalne. To dowód, że bycie eko jest nie tylko słuszne, ale i korzystne. Jak być eko w firmie i dlaczego ekologiczne działania są tak istotne? Oto nasze wskazówki, jakie pierwsze kroki w zrównoważonym rozwoju warto postawić.

Badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa dowodzą, że 94% konsumentów przyznaje, że chętniej sięga po produkty lub korzysta z usług firm dbających o środowisko naturalne. To dowód, że bycie eko jest nie tylko słuszne, ale i korzystne. Jak być eko w firmie i dlaczego ekologiczne działania są tak istotne? Oto nasze wskazówki, jakie pierwsze kroki w zrównoważonym rozwoju warto postawić.
 

Ekologia w przedsiębiorstwie – jakie ma zalety?

Trend eko rozprzestrzenia się w zawrotnym tempie. Zarówno małe, jak i większe firmy dbające o środowisko intensywnie opracowują coraz to nowsze procesy i rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Rosnąca świadomość ekologiczna sprawia, że z roku na rok bycie eko przestaje być wyborem, a staje się koniecznością. Będące niegdyś mniejszością ekologiczne biznesy trafiają do mainstreamu, a przedsięwzięcia tego typu stają się udziałem największych celebrytów. Oczywiście kluczowe są korzyści dla natury, ale takie strategie okazują się też bardzo korzystne dla przedsiębiorców. 

Bezsprzecznie do zalet ekologicznego podejścia do biznesu można zaliczyć:

  • zmniejszenie wydatków, np. oszczędności w zakresie opłat na utrzymanie budynków, materiały biurowe;
  • zwiększenie efektywności energetycznej,
  • budowanie pozytywnego wizerunku odpowiedzialnej firmy,
  • pozyskiwanie nowych grup klientów ceniących proekologiczne idee,
  • możliwość zwiększenia obszaru inwestycji,
  • możliwość korzystania z dotacji na tzw. zielone inicjatywy.

Oczywiście korzyści jest znacznie więcej. Co ważne, w ekologię mogą się zaangażować nawet firmy działające na małą skalę, a działania mikro łatwo można zaadaptować do sektora marko.

Zasada 3R – podstawa ekologii w przedsiębiorstwie

Jeśli chcesz sprawić, by Twój biznes stał się bardziej eko, zacznij od podstawowej zasady 3R. To koncepcja, która koncentruje się na 3 kluczowych obszarach: 

  • reduce – ograniczaniu;
  • reuse – ponownym wykorzystywaniu;
  • recycle – recyklingowaniu.

Te ekologiczne drogowskazy pomogą Ci wyznaczyć kierunek zmian. Dąż do redukcji odpadów generowanych w firmie, staraj się wielokrotnie używać surowców i zadbaj o efektywne gospodarowanie naturalnymi zasobami wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Takie proste kroki poprowadzą Cię w kierunku korzystnych zmian i po czasie przyniosą spore oszczędności. Więcej o zrównoważonym rozwoju i ekologii w biznesie przeczytasz w serwisie dla przedsiębiorców Firmove.pl

Zrównoważony rozwój – ekologiczne rozwiązania, które możesz wdrożyć

Dla natury nawet pozornie drobne gesty mają znaczenie. Pamiętaj, że promowanie ekologicznych postaw w firmie może wpływać też na decyzje pracowników poza nią. Jeśli zaszczepisz idee w środowisku pracowniczym, zachęcisz do bycia eco-friendly na co dzień, poza firmą. 

Miej na uwadze, że wprowadzanie trwałych zmian wymaga konsekwencji i czasu – działaj metodą małych kroków. Oto, od czego możesz zacząć:

  1. segreguj śmieci – to jeden z najprostszych do wprowadzenia ekologicznych nawyków, o którego istotności chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Pamiętaj o czytelnym oznaczeniu pojemników, żeby segregacja była dla każdego intuicyjna. Możesz też postawić pojemnik na zużyte baterie i nakrętki.
  2. Oszczędzaj naturalne surowce – przeszkól pracowników, by nie pozostawiali włączonego światła tam, gdzie nie jest potrzebne i oszczędzali wodę. Zadbaj, by na wyposażeniu firmy były energooszczędne sprzęty, ekologiczne naczynia (np. kubki) i artykuły biurowe (np. niebielony papier i akcesoria z materiałów z recyklingu). Ogranicz też drukowanie dokumentów do niezbędnego minimum, a tradycyjne faktury zastąp elektronicznymi. Przyjrzyj się też procesom archiwizacji – może już pora wkroczyć w XXI wiek i stworzyć elektroniczne archiwum?
  3. Wspieraj recykling – edukuj pracowników, by myśleli kreatywnie i zużytym przedmiotom dawali drugie życie, zamiast automatycznie wyrzucać je do kosza. 
  4. Zachęcaj do ekotransportu – może Twoi pracownicy nawet nie wiedzą, że mieszkają nieopodal siebie i mogliby dojeżdżać do pracy razem? A może warto postawić na biurowym parkingu stojak na rowery i zachęcić do korzystania z dwóch kółek na co dzień
  5. Angażuj się w ekoakcje – pamiętaj, że przykład idzie z góry. Zorientuj się, czy w okolicy Twojej firmy podejmowane są zielone inicjatywy, które możesz wesprzeć. Może warto zorganizować wspólne sadzenie drzew albo zbiórkę makulatury?

Kreatywnych pomysłów na promowanie proekologicznych idei w firmie jest naprawdę wiele. Poszukaj inspiracji w swoim środowisku i nie obawiaj się zacząć od małych kroków. Każda dobra zmiana ma znaczenie!
 

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO