KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie

WYSZUKIWARKA

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2024 - kwota za niska?

Opublikowano 27.11.2023 r.
przez Redakcja KalendarzRolnikow.pl
W projekcie rozporządzenia zaproponowano stawkę zwrotu podatku akcyzowego za paliwo rolnicze, którą Krajowa Rada Izb Rolniczych uważa za zbyt niską. Czy jest szansa na jej zwiększenie?

Wyższa stawka za paliwo rolnicze?

W związku z konsultacjami projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2024 r., Zarząd KRIR przekazał uwagi izb rolniczych.

W projekcie rozporządzenia proponuje się stawkę zwrotu części podatku akcyzowego na 1 litr oleju napędowego w wysokości 1,46 zł.

Co prawda jest to wyższa stawka niż w roku ubiegłym, samorząd rolniczy jednak uważa, że kwota ta jest za niska. Przy niezmiennie rosnących kosztach produkcji, w tym cen paliwa, energii oraz malejącej opłacalności, chociażby z uwagi na drastyczny spadek cen za zboże i mleko (w ciągu ostatniego roku cena za litr mleka spadła o ok 35%, w niektórych mleczarniach nawet o 50%),  zwrot za paliwo w proponowanej wysokości jest niewystarczający. Dlatego wnosimy o zwiększenie stawki zwrotu do 2 zł.

Samorząd rolniczy zwraca się także z postulatem uwzględnienia w przepisach dot. zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego następujących zwierząt - gęsi, kaczki, indyki, kury, w ramach rocznego limitu ustalonego dla posiadaczy zwierząt w gospodarstwie. Hodowcy tych zwierząt są niestety pomijani przy ustalaniu limitu zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego

Ponadto o ile już muszą być limity dla hodowców, w zależności od rodzaju posiadanych zwierząt to należałoby w przypadku bydła zwiększyć ten limit do 60/DJP (liczby niezbędnej/minimalnej do rzeczywistego ustalenia zużycia paliwa przy chowie bydła). Należy także wziąć pod uwagę, że w produkcji zwierzęcej ciągniki pracujące z paszowozami i w oborach zużywają znaczne ilości oleju napędowego i rolnicy muszą opłacać podatek drogowy wliczony w cenę tego oleju, pomimo że nie poruszają się po drogach publicznych.

Źródło: KRIR 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO