KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Narodowy Instytut Wolności

WYSZUKIWARKA

Jak łagodzić i minimalizować obrzęki nóg?

Opublikowano 13.12.2023 r.
przez Magdalena Przybylak-Zdanowicz
Obrzęki nóg to coraz bardziej powszechna dolegliwość. Zimą, zwłaszcza przed świętami, gdy pracy jest więcej obrzęki mogą się nasilać. Jakie są przyczyny powstawania obrzęków stóp i jak je minimalizować – podpowiadamy!

Przyczyny obrzęków nóg

Przyczyny obrzęków nóg mogą być różne. Niekiedy wynikają z niedomagań serca i nerek, inne są pochodzenia żylnego. W tym drugim przypadku zaleca się noszenie opasek i pończoch elastycznych. W czasie snu i odpoczynku nogi winny spoczywać wyżej niż tułów. U wszystkich pracujących na siedząco łagodzi dolegliwość wyprostowanie nóg, co usprawnia krążenie krwi. Obuwie winno być wygodne. Panie, niestety, powinny zrezygnować z obcasów.

Chodzenie na palcach 

Jedną z najprostszych kuracji naturalnych, pomocnych przy wszystkich obrzękach, jest odpowiednia gimnastyka, polegająca na chodzeniu na palcach, przez co wzmacnia się mięśnie i żyły nóg i stopy. Wystarczy kilka minut dziennie takiego treningu by zobaczyć różnicę.

Łagodny masaż

Kojąco na obrzęki wpływa delikatny masaż. Masuje się nogi od dołu ku górze w sposób stosunkowo łagodny.

Kąpiele w sianie

Prawdziwą ulgą na obrzęki są kąpiele. Słynny niemiecki zielarz i lekarz, Sebastian Kneipp „przeciw uszkodzeniom od ciasnych butów, odparzeniu między palcami, w potach, puchlinie itp.” zalecał ciepłe kąpiele (około 31–32°C) w odwarach siana i słomy owsianej. Taki zabieg powinien trwać ok. 20-30 minut.

3 do 5 garści siana (lub odpadków siana zawierających kwiaty, liście, nasiona) zawija w szmatkę i polewa wrzątkiem. Po przykryciu naczynie pozostawia się do wystygnięcia. Ze słomy owsianej sporządza się odwar poprzez półgodzinne gotowanie.

Powyższe kąpiele mają także działanie ogólnie wzmacniające organizm.

Kąpiele w słonej wodzie

Współcześnie, przy zmęczeniach nóg związanych z żylakami, poleca się kąpiele nóg w słonej wodzie, usprawniającej krążenie. Bogactwo soli do takich kąpieli jest bardzo duże.

Moczenie nóg w ziołowym odwarze  

Zielarze twierdzą, że można też moczyć nogi w odwarze sporządzonym z równych ilości kory dębowej i wierzbowej. Dwie garście gotujemy w 3 l wody. Odwaru można używać nawet trzykrotnie. Moczenie powinno trwać około 20 minut.
 

 

 
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

 

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO