KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

WYSZUKIWARKA

Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu

Opublikowano 11.01.2024 r.
przez Magdalena Przybylak-Zdanowicz
Jesień, zima i wczesna wiosna to czas, gdy nasze organizmy potrzebują wzmocnienia. Najbardziej dotyczy to osób starszych, schorowanych i dzieci, bowiem oni są narażeni na częstsze łapanie infekcji. Jak wzmocnić organizm i uodpornić go na wirusy? Oto sprawdzone sposoby naszych babć.

Owocowe słodkości

Warto wiedzieć, że pierwowzorem słodyczy, cukierków, czekoladek były różne syropy, mikstury, papki z owoców, miodu, korzeni, ziół. Współcześnie nadal przygotowuje się podobne leki dla łasuchów. Naturaliści polecają też w celach profilaktycznych lub przy różnych dolegliwościach, osłabieniach organizmu, smaczne, zdrowe dania i potrawy. Z powodzeniem takie kuracje można serwować staruszkom i maluchom.  

Płatki z owocami

Najpierw przytoczę bardzo prosty przepis na owsiane płatki z owocami. Podawano je bardzo często w słynnej, naturalistycznej klinice dr Apolinarego Tarnawskiego w Kosowem (na terenie dzisiejszej Ukrainy).

Kopiastą łyżkę płatków owsianych namoczyć przez dwie godziny w małej ilości przegotowanej wody. Potem dodać do tego pół szklanki mleka lub jogurtu. Ostrożnie (tak, aby mleko się nie ścięło) wcisnąć soku z połowy cytryny. Dosypać łyżkę tartych orzechów. Utrzeć dwa jabłka. Dodać do płatków. Wszystko wymieszać. Jabłka można zastąpić świeżymi śliwkami, także suszonymi, wcześniej rozmoczonymi. Cenionym dodatkiem mogą być również inne surowe owoce krajowe, także rodzynki.

Smakosz - potrawa na wzmocnienie

Łyżkę mąki razowej pszennej, 2 łyżki otrąb pszennych, 1 łyżkę rodzynek, 3 figi gotować 5 minut w szklance wody. Zdjąć z ognia, dodać łyżkę mielonego siemienia lnianego. Po kilku minutach dodać gorące mleko, kompot lub namoczone suche owoce.
Zamiast mąki i otrąb można stosować też śrutę pszeniczną, zamiast fig można dorzucić więcej rodzynek.

Mus śrutowy (zmielone ziarna pszenicy)

W podobny sposób przygotowuje się mus śrutowy.

Około szklanki śrutu pszenicznego zalać 1–1,5 litra mleka. Zrobić papkę. Dodać rodzynków i trochę miodu do smaku. Gotować około 10 minut. Pod koniec wrzucić orzechy.
 

 

 
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

 

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO