KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

SGGW: żywność ma płeć!

Opublikowano 29.01.2024 r.
przez Redakcja KalendarzRolnikow.pl
To stwierdzenie może szokować: badacze ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego przekonują, że żywność ma płeć.

Żywność projektowana z myślą o określonej płci to najczęściej żywność funkcjonalna, która uwzględnia profilaktykę chorób dietozależnych występujących u kobiet i mężczyzn, jak również zaspokaja specyficzne potrzeby żywieniowe. Żywność ta oprócz zaspokojenia głodu i dostarczenia niezbędnych składników odżywczych może zawierać na etykietach oświadczenia żywieniowe lub zdrowotne, poprawiać stan zdrowia, samopoczucie albo jakość życia konsumentów danej płci, dla której jest przeznaczona.


Okazuje się także, że kobiety i mężczyźni mają inne upodobania smakowe.


Na rynku spotyka się jednak produkty spożywcze kierowane do danej płci nieposiadające żadnych specyficznych właściwości, a jednak reklamowane są one jako produkty dla kobiet lub mężczyzn. Do takich artykułów można zaliczyć na przykład baton Yorkie znanego producenta, który był promowany sloganem „It’s not for girls” (To nie jest dla dziewczyn). 


- Firma przy wprowadzaniu produktu na rynek kierowała się badaniami, z których wynikało, że czekolada spożywana jest głównie przez kobiety i dzieci, dlatego nowy baton czekoladowy adresowany do mężczyzn miał wpłynąć na zmianę tej tendencji - poinformował zajmujący się tą tematyką mgr inż. Adonis Hilal, badacz z SGGW.


Różnimy się także pod względem żywieniowym. Badania dowodzą, że kobiety spożywają więcej owoców i warzyw oraz roślin strączkowych, ale także więcej słodyczy i ciast niż mężczyźni. Natomiast mężczyźni częściej wybierają żywność bogatszą w tłuszcze i białka, piją więcej alkoholu i słodkich napojów gazowanych. U mężczyzn częściej występują zachowania żywieniowe potencjalnie sprzyjające nadwadze i otyłości.
Kobiety już od najmłodszych lat, w większym stopniu niż mężczyźni, zwracają uwagę na swoją dietę, gdyż obawiają się, że w przyszłości będą przybierać na wadze. Natomiast mężczyzn od najmłodszych lat zachęca się do większego apetytu. Przyczyn tego zjawiska należy doszukiwać się w normach społecznych, które doprowadziły ludzi do powiązania pewnych grup żywności (takich jak np. sałatki) z kobietami, a innych (jak np. steki) z mężczyznami.


Badacze z SGGW pokusili się o analizę polskiego rynku pod względem żywności przeznaczonej dla różnych płci. Badacze z Instytutu Nauk o Żywności SGGW (mgr inż. Adonis Hilal, inż. Natalia Pyl, dr inż. Anna Florowska, dr hab. Małgorzata Wroniak, prof. SGGW) wyodrębnili 47 produktów projektowanych dla kobiet i mężczyzn w różnych kategoriach – od produktów mlecznych, zbożowych, mięsnych, dań gotowych, po herbaty i alkohole.


- Chociaż nie jest to reguła, w produktach adresowanych do mężczyzn zazwyczaj przeważa kolor czarny. Natomiast produkty przeznaczone dla kobiet zwykle mają jasne, pastelowe lub różowe kolory. Na przykład produkt One Day More Muesli „dla niej” jest w różowej puszce, podczas gdy One Day More „dla niego” jest w puszce o barwach moro - zauważa mgr inż. Adonis Hilal z SGGW. - Oprócz kolorów opakowań, konsumentów konkretnej płci mają także przyciągać symbole. Dostępny na rynku produkt – zupa kapuściana z mięsem – znajduje się w czarnej puszce z wyraźnym symbolem męskości na przodzie opakowania. 


Jednak badacze z SGGW stwierdzili, że na polskim rynku produkty przeznaczone dla kobiet i mężczyzn są niszowe, gdyż jest to nowa tendencja w polskim przemyśle spożywczym, niewystępująca we wszystkich kategoriach żywności. Dodatkowo zauważyliśmy, że produktów projektowanych dla kobiet jest o 62% mniej niż produktów projektowanych dla mężczyzn.

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj