Każde pokolenie ma swoje ulubione jabłka

- Różne pokolenia mają różne preferencje smakowe. Ukształtowały je zmiany w kulturze kulinarnej i mody podejścia do odżywiania, postów, a czasem preferowania jednych produktów kosztem innych. Preferencje smakowe ewoluują. Dotyczy to także produktów świeżych, owoców i samych jabłek - poinformowano w podsumowaniu sondażu.
Pokolenie BB - Baby Boomers to osoby urodzone w latach 1946-1963, dziś mają od 61 do 78 lat. Pokolenie BB preferuje najpopularniejsze odmiany - Lobo 43% vs. 38% w całej populacji, Szampion - 36% vs. 30% i Jonagold - 28% vs. 25%. To pokolenie, które je dużo owoców i warzyw, i jest mniej skłonne do eksperymentowania np. z nowymi produktami lub dietami.
Osoby z tego pokolenia często prowadzą tradycyjny styl życia. Cenią sobie stabilność, wiele z nich dba o zdrowie, co przekłada się na ich wybory żywieniowe. Realizując zdrową i zrównoważoną dietę, często z większym naciskiem na potrawy gotowane w domu. Są przywiązani do klasycznych przepisów.
Pokolenie X - osoby urodzone w latach 1964-1980, dziś w wieku od 44 do 60 lat. Najpopularniejsze odmiany Lobo 39% vs. 38% w całej populacji, Szampion - 30% vs. 30% oraz Ligol 31% vs. 25%. Pokolenie X wymienia w top10 Golden Delicious, pozostałe pokolenia rzadziej wskazywały tę odmianę.
- To pokolenie charakteryzuje się większą niezależnością i elastycznością. Często łączą życie zawodowe z osobistym w sposób, który sprzyja aktywności fizycznej. Zwracają uwagę na zdrowe odżywianie, ale jednocześnie mają tendencję do korzystania z gotowych posiłków ze względu na, charakterystyczny dla tego pokolenia, brak czasu, prymat pracy. Starają się wprowadzać świeże owoce i warzywa do swojej diety, odkrywają żywność organiczną i/lub produkty lokalne - poinformowano.
Pokolenie Y, tzw. Millenialsi, to osoby urodzone w latach 1981-1995, dziś w wieku od 29 do 43 lat. Najpopularniejsze odmiany Lobo 39% vs. 38% w całej populacji, Szampion - 30% vs. 30% oraz Ligol 31% vs. 25%. Trzecia w kraju odmiana Jonagold jest tu nr 5 (21% vs. 25%).
Jak oceniono, Y-ki zorientowani są na zdrowie i wellness, często angażują się w różne formy aktywności fizycznej i są otwarci na nowości. Często eksperymentują z dietami roślinnymi i wegańskimi. Są świadomi wpływu żywności na środowisko i zdrowie. Konsumpcja świeżych produktów jest wysoka, z dużym zainteresowaniem świeżymi, lokalnymi produktami. Często korzystają z dostaw świeżych owoców i warzyw do domu.
Pokolenie Z tworzą osoby urodzone w latach 1996-2009. Dziś znajdujące się w przedziale wieku od 15 do 28 lat. Młodsze pokolenie wyróżnia się na tle innych mniejszą znajomością odmian jabłek. 12% nie wie, na co ma ochotę, 9% nie zna żadnej. \Z-etki często korzystają z social mediów i nowych technologii. Przykładają dużą wagę do autentyczności i etyki w zakupach. Preferują zdrowe opcje, są otwarci na różnorodne modele odżywiania i często poszukują szybkich, ale zdrowych rozwiązań żywieniowych. Konsumpcja świeżych produktów jest u nich wysoka, z naciskiem na zdrowe przekąski.
Wyniki sondażu wskazują także, że młodsze pokolenia są bardziej zainteresowane produktami ekologicznymi i lokalnymi, co sprawia, że pewne odmiany zyskują w ich oczach. Jabłko jako produkt bardzo polski powinno zyskiwać.
Badanie było realizowane w ramach projektu CORE TEAM. Zostało sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt ten realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
![]() |
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|