KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

WYSZUKIWARKA

Woda w produkcji rolniczej – zagadnienia wybrane

Opublikowano 13.12.2024 r.
Woda bywa często niedoceniana, traktowana jako coś oczywistego. Jest niepozorna, bezbarwna i bezwonna, więc łatwo ją przegapić. Występuje na całej Ziemi w trzech stanach skupienia jako związek chemiczny o wzorze H2O. Najczęściej pod postacią cieczy, ale również w stanie gazowym, określanym mianem pary wodnej oraz stałym, czyli w formie lodu. 

W oda jest niezbędna do właściwego funkcjonowania organizmu, choć sama nie jest źródłem składników odżywczych. To główny składnik krwi oraz strukturalny utrzymujący turgor komórki. Jej zawartość w organizmach nowo urodzonych prosiąt może wynosić nawet 80%! Woda stanowi środowisko, w którym zachodzą wszystkie reakcje biochemiczne w organizmie zwierzęcym. Bez niej, zniknie życie, które znamy. Na szczęście, w naszym kraju nie znamy jeszcze pojęcia braku wody. Oczywiście zdarzają się susze, okresy niedoboru. Myślę jednak o czymś zgoła innym. Rozważmy sytuację, gdy odkręcamy kran i jej po prostu nie ma. Przez tydzień, dwa, trzy… Czy taka sytuacja jest w ogóle możliwa, w kraju takim jak Polska? Czy grozi nam całkowity deficyty wody zdatnej do picia? Nie wiem, ale według szacunków Organizacji Narodów Zjednoczonych w ciągu najbliższej dekady dostępność czystej i bezpiecznej wody pitnej może spaść aż o 40%. Do 2050 roku zapotrzebowanie na wodę wzrośnie dwukrotnie, a ponad połowa światowej populacji będzie zagrożona jej deficytem (https://www.gov.pl/web/polskapomoc, dostęp 13.08.2024, 14:10). Zastanówmy się zatem, czy zagrożenie jest realne? Czy powinniśmy podjąć natychmiastowe, radykalne działania czy może jest już za późno?

Naturalny zbiornik wodny


9 sierpnia 2024 r. w bazie aktów prawnych Unii Europejskiej (EUR-Lex) opublikowano Opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego pt. „Podejścia oraz najlepsze praktyki przemysłowe i technologiczne na rzecz społeczeństwa odpornego na deficyt wody” (opinia rozpoznawcza na wniosek Komisji Europejskiej; C/2024/4659; Dz.U. C z 9.8.2024; ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/4659/oj). Wybrałem i uprościłem dla Państwa kilkanaście, moim zdaniem najciekawszych, wniosków i zaleceń zawartych w ww. dokumencie, które (oceńcie Państwo sami) mają być receptą na bezpieczną przyszłość:

  1. Aby zapewnić odporność na deficyt wody, a także bezpieczeństwo wodne i zrównoważoną gospodarkę wodną, potrzebna jest odrębna strategia i plan działania w sprawie wody. Wymaga to w przyszłości prawidłowego wdrożenia Niebieskiego Ładu UE, który będzie uzupełnieniem Europejskiego Zielonego Ładu.
  2. Podejścia oraz najlepsze praktyki przemysłowe i technologiczne na rzecz społeczeństwa mądrze korzystającego z wody należy ściśle powiązać z kompleksową polityką zrównoważonego gospodarowania wodą w przemyśle opartą na ograniczaniu zużycia wody, ponownym wykorzystywaniu i recyklingu wody, zwiększaniu magazynowania i zmniejszaniu zanieczyszczenia wody oraz stopniowym wprowadzaniu i wykorzystywaniu wodooszczędnych technologii, zapewniając jednocześnie sprawiedliwą transformację chroniącą konkurencyjność przemysłu.
  3. Aby włączyć wodę do zmienionej polityki przemysłowej i ścieżek transformacji, należy w sytuacjach niedoboru wody nadać priorytet suwerenności żywnościowej i bezpieczeństwu żywnościowemu oraz chronić miejsca pracy i warunki pracy.
  4. Aby dany sektor stał się wodooszczędny, zmniejszając zużycie wody oraz uzdatniając wodę i poddając ją recyklingowi, należy mierzyć zużycie wody we wszystkich procesach produkcyjnych oraz minimalizować zużycie wody pitnej do celów przemysłowych.
  5. Odporność na deficyt wody można zdefiniować jako zdolność społeczeństwa do przystosowania się                      i reagowania na zmiany w dostępności zasobów wodnych wymuszone czynnikami społeczno-ekologicznymi. Odporność na deficyt wody powinna być jednym z celów zmienionej strategii przemysłowej i Niebieskiego Ładu UE.
  6. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) proponuje, by zidentyfikować sektory o dużym zapotrzebowaniu na wodę w branżach zasobochłonnych i energochłonnych, w tym w przemyśle tekstylnym, stalowym, hotelarskim, gastronomicznym, turystycznym, odzieżowym, rolnym, w sektorze produkcji żywności, chemicznym, papierniczym, energetycznym, budowlanym, górniczym, w branży centrów danych i motoryzacyjnej. Biorąc pod uwagę szczególne wyzwania, jakim będą musiały stawić czoła w związku z rosnącym niedoborem wody, sektory przemysłu o dużym zapotrzebowaniu na wodę powinny korzystać z odpowiednio dostosowanych sektorowych planów działania połączonych ze wsparciem finansowym. Dzięki temu będą one coraz bardziej zrównoważone pod względem gospodarowania wodą poprzez wprowadzenie odpowiednich praktyk i technologii, pod warunkiem, że będą również dysponować niezbędnymi zasobami ludzkimi. Dotychczasowe doświadczenia pokazały, że po wdrożeniu odpowiedniej strategii nawet sektory o dużym zapotrzebowaniu na wodę mogą poprawić efektywność pod względem gospodarowania wodą. Na przykład w jednym z ośrodków turystycznych na Morzu Egejskim w Grecji woda deszczowa jest wychwytywana wraz z parą w jednostkach skraplających, a następnie wykorzystywana do picia. Ścieki wytwarzane przez turystów są oczyszczane na sztucznie skonstruowanych terenach podmokłych. Odzyskana woda jest następnie wykorzystywana do nawadniania organicznego ogrodu permakulturowego zapewniającego żywność dla gości.
  7. Plany gospodarowania wodą obejmujące scenariusze klimatyczne, wzrost populacji i ryzyko (takie jak zanieczyszczenie wody lub nadmierny pobór wody) należy opracować dla wszystkich dorzeczy. Należy określić krytyczne zasoby wodne i systemy alokacji wody, aby skutecznie chronić różnorodność biologiczną, a jednocześnie umożliwiać rozwój działalności gospodarczej. Jeśli konieczne jest ustanowienie ograniczeń w dostawie wody w niektórych regionach, należy tego dokonać w sposób sprawiedliwy i zrównoważony. Należy podjąć decyzje dotyczące sposobu podziału wody między różne zastosowania i różnych użytkowników, np. konsumentów, rolników, producentów żywności i przemysł. Konieczne będzie ustanowienie praw do wody. Zezwolenia i licencje powinny uwzględniać szczegółowy cel w zakresie wydobycia wody słodkiej netto ustanowiony w zależności od dostępności wody. Jest ważne, aby podczas udzielania licencji dotyczących infrastruktury służącej do korzystania z wody stosować to samo podejście w zakresie zgód i pozwoleń. EKES sugeruje, by zwrócić szczególną uwagę na wyzwania związane z wodą słodką. Należy wprowadzić wspólną metodykę opartą na zasadach ogólnych i stosowaną na poziomie UE. W planowaniu przestrzennym i przemysłowym należy przekrojowo uwzględniać czynniki terytorialne i przemysłowe. Należy zwrócić szczególną uwagę na obszary wiejskie ze względu na rosnące nierówności między obszarami miejskimi a wiejskimi.
  8. Systematyczne ulepszanie infrastruktury wodnej ma kluczowe znaczenie dla bardziej oszczędnego gospodarowania wodą (w przemyśle). W Irlandii państwowy zakład wdrożył program naprawy wycieków i wymiany rur, którego celem jest zmniejszenie krajowego wskaźnika wycieków do 25% do końca 2030 r., co pozwoli zaoszczędzić 200 000 m3 wody dziennie. Od 2018 r. osiągnięto już znaczne postępy, gdyż wskaźnik wycieków zmniejszył się z 46% do 37%. Należy wyraźnie określić aktualny stan infrastruktury (w tym rozmieszczenie rur), aby uniknąć wycieków, a modernizacja powinna umożliwiać dystrybucję wody różnej jakości. Stacje uzdatniania wody powinny być w stanie dostarczać wodę odpowiedniej jakości różnym użytkownikom i do różnych zastosowań (rolnictwo, przemysł, gospodarstwa domowe i organy publiczne). Należy ograniczyć do minimum dostarczanie wody wysokiej jakości lub pitnej do celów przemysłowych, z wyjątkiem branż, w których woda jest surowcem lub jest potrzebna ze względu na kryteria zdrowia i bezpieczeństwa produktu, np. w przemyśle spożywczym, turystyce i akwakulturze.

Sztuczny zbiornik wodny

  1. Ponowne wykorzystanie i recykling wody oraz zużycie mniejszej ilości czystej wody powinno stać się normą w przemyśle. Istnieją dobre praktyki, które już przynoszą pozytywne rezultaty. W Murcji, jednym z najsuchszych regionów Hiszpanii, który generuje 20% krajowej produkcji rolnej, organ ds. uzdatniania wody ponownie wykorzystuje wszystkie ścieki do nawadniania, dzięki czemu w samym 2023 r. zapewnił rolnikom i sektorowi rolnemu 121 hm3 odzyskanej wody.
  2. Innego przykładu dostarcza duża irlandzka spółdzielnia mleczarska, która przetwarza 11 mld m3 mleka rocznie i wydobywa około 11 000 m3 wody dziennie z miejscowej rzeki i odwiertów w swoim głównym zakładzie przetwórczym. Dzięki technologiom uzdatniania wody zakład faktycznie zwraca około 14 500 m3 czystej wody do lokalnej rzeki. Oznacza to, że zakład produkcji nabiału regeneruje dodatkowo 30% czystej, wysokiej jakości wody, którą wypuszcza do tej rzeki.
  3. Wszystkie te przykłady obrazują ogromny potencjał istniejących technologii oraz możliwości, jakie przemysł europejski może zaoferować, jeżeli zdecyduje się na znaczne inwestycje w badania i rozwój.

W naszym kraju zagadnienia związane z wodą w dużej mierze reguluje USTAWA z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U.2024.1087 t.j.). Opisuje ona zasady gospodarowania wodami, które to „prowadzi się z zachowaniem zasady racjonalnego i całościowego traktowania zasobów wód powierzchniowych i podziemnych, z uwzględnieniem ich ilości i jakości”, a także „w zgodzie z interesem publicznym, nie dopuszczając do wystąpienia możliwego do uniknięcia pogorszenia ekologicznych funkcji wód oraz pogorszenia stanu ekosystemów lądowych zależnych od wód”.

W dalszej części ustawy dowiadujemy się iż, „zarządzanie zasobami wodnymi służy zaspokajaniu potrzeb ludności i gospodarki oraz ochronie wód i środowiska związanego z tymi zasobami, w szczególności w zakresie:

  1. zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości wody dla ludności;
  2. ochrony przed powodzią oraz suszą;
  3. ochrony zasobów wodnych przed zanieczyszczeniem oraz niewłaściwą lub nadmierną eksploatacją;
  4. utrzymywania lub poprawy stanu ekosystemów wodnych i zależnych od wód;
  5. zapewnienia wody na potrzeby rolnictwa oraz przemysłu;
  6. tworzenia warunków dla energetycznego, transportowego oraz rybackiego wykorzystania wód;
  7. zaspokojenia potrzeb związanych z turystyką, sportem oraz rekreacją”.

W kontekście produkcji zwierzęcej, szczególnie tej intensywnej, niezwykle istotna jest ochrona wód przed zanieczyszczeniem azotanami. Warunki, w których możemy przechowywać nawozy naturalne oraz sposób postępowania z odciekami są opisane w tzw. „programie azotanowym”, będącym załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2023 r. w sprawie „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu” (Dz.U.2024.244). Wybrałem zaledwie kilka, które przytaczam dla Państwa, ponieważ zawierają one między innymi swego rodzaju nakaz, który wkrótce zacznie obowiązywać (o ile nie uwzględniona zostanie propozycja wydłużenia tego terminu do 31 grudnia 2027 r.):