Ciągniki Belarus - będzie abolicja?

- Obecnie są opracowywane procedury abolicyjne, aby zapobiec działaniom wdrażanym w celu wyrejestrowywania tych ciągników - mówi Gustaw Jędrejek, prezes LIR.
Wiele wskazuje na to, ze prezes LIR ma doskonałe wiadomości. Małopolska Izba Rolnicza opublikowała bowiem fragmenty pisma z Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie.
- W świetle obowiązujących przepisów, Ministerstwo Infrastruktury nie posiada uprawnień pozwalających na wstrzymanie toczących się przed Samorządowymi Kolegiami Odwoławczymi postępowań dotyczących unieważniania rejestracji pojazdów spoza UE, czy też tymczasowego zawieszenia wydawania decyzji w tych sprawach - poinformowało izby rolnicze Ministerstwo Infrastruktury.
Ministerstwo Infrastruktury nie jest stroną w postępowaniach o rejestracją. Rejestracja pojazdów jest zadaniem własnym organu rejestrującego pojazdy, które wykonuje na własną na odpowiedzialność w oparciu o obowiązujące przepisy prawa wydając decyzje administracyjne. Organ ten jest również uprawniony do dokonania wykładni prawa w danej indywidualnej sprawie jako organ stosujący prawo i dokonujący rozstrzygnięcia sprawy w prowadzonym postępowaniu administracyjnym. Przepisy prawa również nie dają możliwości Ministrowi Infrastruktury uczestniczenia w postępowaniach w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji dot. rejestracji pojazdów.
Poinformowano także, że aktualnie w Ministerstwie Infrastruktury finalizowane są prace dotyczące przygotowania zmian legislacyjnych do ustawy - Prawo o ruchu drogowym1 oraz ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia2. Prowadzone prace mają na celu:
- precyzyjne uregulowanie zasad dopuszczenia do ruchu w RP wszystkich pojazdów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej w zakresie wymagań homologacyjnych m.in. poprzez stworzenie nowej, precyzyjnej procedury dopuszczania do ruchu w Polsce pojazdów z państw trzecich;
- usunięcie wątpliwości dotyczących rejestracji pojazdów spoza UE.
Projektowane przepisy będą zawierały także przepis abolicyjny, poprzez który stan zastany wobec m.in. ciągników rolniczych sprowadzonych uprzednio na terytorium RP z państw niebędących członkami Unii Europejskiej i zarejestrowanych na obszarze RP bez dokumentów homologacyjnych, będzie mógł pozostać utrzymany tak, aby zmiana tego stanu nie wpłynęła negatywnie na podmioty użytkujące te pojazdy.
- Zwracam również uwagę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie zdnia 7 lutego 2025 r., w której stwierdzono brak przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie rejestracji ciągnika rolniczego marki BELARUS. Decyzja ta zapadła już w następstwie wyroku NSA (sygn. akt II GSK 1606/23) z dnia 4 grudnia 2024 r. - poinformował wiceminister infrastruktury, Stanisław Bukwiec.
Wydaje się więc, że ministerstwo, choć nie jest stroną w tej sprawie, podpowiada co zrobić by rolnicy, którzy w dobrej wierze kupili ciągniki ich nie stracili. To jest bardzo dobra wiadomość.
![]() |
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|