KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Rola i pojęcie informacji rynkowej

Opublikowano 18.07.2025 r.
przez Redakcja KalendarzRolnikow.pl
We współczesnym rolnictwie łatwo zauważyć jak gospodarstwa rolne stale się przekształcają i specjalizują. Wykorzystywane są coraz to nowsze rozwiązania techniczne, tak aby praca była efektywniejsza, wyniki jakościowe i ilościowe lepsze, a i dochody umożliwiały godziwe życie. Dodatkowo rolnictwo charakteryzuje brak stabilizacji cen i jeszcze dochodowość zagrożona jest w dużej mierze poprzez takie elementy,  jak: uwarunkowania biologiczno-przyrodnicze (susza, choroby), makroekonomiczne czy polityka rolna.

Rozwiązaniem jest postęp biologiczny, nowe technologie, ale przede wszystkim rzetelna i aktualna informacja rynkowa. 
Właściciele gospodarstw rolnych znakomicie zdają sobie sprawę, iż dzisiaj nie wystarczy już teraz tylko zakupić specjalistyczne maszyny, urządzenia czy wprowadzić nowoczesne technologie. Okazuje się, że praca, ziemia i kapitał są ważne, ale schodzą na drugi plan, gdzie coraz większe znaczenie ma doświadczenie, wiedza i informacja rynkowa. Właśnie ta informacja rynkowa stała się filarem nowoczesnego rolnictwa. 

W cyklu artykułów dotyczących  informacji rynkowej chciałabym Państwu przybliżyć szerzej temat informacji rynkowej, definicję, rolę, rodzaje, źródła i metody jej pozyskania.


Definicja informacji rynkowej


Informacja rynkowa to wszelka treść, wiadomość przekazywana z rynku bądź na rynek, jest ona zleceniem, opisem, potrzebą lub decyzją uczestników rynku (Mruk H. 2003, s. 34). Traktowana jest jako czwarty czynnik produkcji – obok trzech klasycznych: ziemi, kapitału i pracy ludzkiej.

Rola informacji rynkowej 


We współczesnej gospodarce rynkowej, informacja i wiedza stają się coraz cenniejszym kapitałem, dobrem ekonomicznym. Informacje rynkowe z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej stają się siłą napędową gospodarki rynkowej. 


Jest ona czynnikiem, który decyduje o zachowaniu się każdego podmiotu na rynku. Na podstawie rzetelnej informacji będą bowiem podejmowane decyzje krótkoterminowe, jak zakup bieżących materiałów i towarów. Będą podejmowane też decyzje długoterminowe, na przykład jak odpowiednio wykorzystać nasze środki finansowe czy zasoby, które posiadamy na modernizację czy budowę nowych obiektów czy też może należałoby zmienić całkowicie kierunek działalności. 


Informacja przyjęła rolę towaru, za który się płaci i jest elementem kosztów przedsięwzięć lub transakcji.

Poziom ryzyka, z którym liczyć się muszą producenci rolni wiąże się w dużym stopniu ze stanem informacji na temat zjawisk rynkowych.
To człowiek do niedawna był podstawowym nośnikiem informacji. W dzisiejszej dobie bez komputera i telefonu trudno wyobrazić sobie proces nowoczesnego komunikowania się. Z pomocą przychodzi więc technologia informacyjna. Pod nią kryje się wiele dziedzin wiedzy, takich jak informatyka, telekomunikacja, matematyka oraz inne dziedziny, w których występują narzędzia i technologie związane z przetwarzaniem informacji. Technologia informatyczna jest zaangażowana w pozyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie i dystrybuowanie informacji przez sprzęty elektroniczne, takie jak komputer, telefon, radio czy telewizja (Collin S.M.H., Głowiński C., 1999, s. 179). 

Rodzaje informacji rynkowej


Poprzez informację rynkową kolejno rozumie się, jak sama nazwa na to wskazuje, rynek. Definicja rynku, którą zaproponował Wrzosek (1998, s. 13) jest następująca: „[…] rynek może być określany jako ogół stosunków zachodzących między podmiotami uczestniczącymi w procesach wymiany. Tymi podmiotami są sprzedawcy i nabywcy, którzy reprezentują oraz kształtują podaż i popyt, a także wzajemne relacje między nimi”. 
- informacje o nabywcach – dotyczące potencjalnych nabywców, jak na przykład ich preferencje, 
- informacje o konkurencji – zaliczyć tu można informacje o liczbie konkurentów, wielkość ich działalności,
- ogólne informacje rynkowe – dotyczą całego rynku, w tym nabywców i sprzedawców, przykładem może być cena rynkowa produktu. 

Podsumowując, rola informacji jest niebagatelna i stanowi ważny element w podejmowaniu decyzji i w zarządzaniu przedsiębiorstwem czy gospodarstwem rolnym. 

Ważne jest to, aby informacja rynkowa mogła być wykorzystana właściwie, musi składać się z szeregu cech jakościowych, takich jak wiarygodność, aktualność, dokładność, pełność, użyteczność, zrozumiałość, kompletność, spójność i porównywalność (Sojkin, 2009, s. 15; Pieczykolan, 2005, s. 24). 


W kolejnych artykułach zapraszam na rozwinięcie tematu o pojęcie rynku i źródeł informacji rynkowej. 

 
Justyna Kryger 
"Wieś Kujawsko-Pomorska", czerwiec 2025 r. Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do niego tutaj
kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj