KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

WYSZUKIWARKA

Będzie wreszcie przełom w sprawie Belarusów?

Opublikowano 26.09.2025 r.
przez Redakcja KalendarzRolnikow.pl
MTZ Belarus to marka ciągników, które wielu rolników, przede wszystkim z Podlasia i Lubelszczyzny, kupiło zgodnie z prawem. Dlaczego kupiono właśnie te ciągniki? - bo były stosunkowo tanie i absolutnie wystarczające dla potrzeb gospodarstw. Po legalnym zakupie i zarejestrowaniu okazało się, że są problemy z homologacją i sprzętu używać nie można.

Pojawia się jednak - wreszcie - światełko w tunelu.  W Ministerstwie Infrastruktury opracowano projekt ustawy o zmianie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia oraz niektórych innych ustaw. w projektowanej ustawie chodzi o określenie precyzyjnych procedur dopuszczania do ruchu pojazdów sprowadzonych z zagranicy, umożliwienie dalszej eksploatacji ciągników rolniczych sprowadzonych do Polski spoza UE i zarejestrowanych bez wymaganych dokumentów homologacyjnych, wzmocnienie nadzoru Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego nad rynkiem motoryzacyjnym, w tym nad spełnianiem przez hulajnogi elektryczne określonych dla nich warunków technicznych.


- Opracowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt ustawy zakłada wprowadzenie przepisu umożliwiającego dalszą eksploatację na terytorium RP ciągników rolniczych sprowadzonych do Polski spoza UE i zarejestrowanych bez wymaganych dokumentów homologacyjnych. Rozwiązanie to dotyczy przede wszystkim rolników, którzy nabyli ciągniki w dobrej wierze - poinformowało ministerstwo. - Celem nowelizacji jest nieobciążanie ich skutkami wcześniejszych, niejednoznacznych przepisów. Co ważne, przepis ten nie znosi odpowiedzialności importerów oraz dealerów tego typu pojazdów, którzy wprowadzali na rynek polski ciągniki rolnicze bez wymaganych dokumentów.


Kolejnym rozwiązaniem jest wzmocnienie nadzoru nad rynkiem motoryzacyjnym, realizowanego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Projekt ustawy przyznaje Dyrektorowi TDT szereg narzędzi niezbędnych do kontroli pojazdów i części wprowadzonych do obrotu w Polsce oraz skuteczniejszego wycofywania niebezpiecznych produktów. Zaplanowano także powierzenie Dyrektorowi TDT nadzoru nad spełnianiem przez hulajnogi elektryczne określonych dla nich warunków technicznych.


-  Ma to zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska, w tym wyeliminowanie z rynku hulajnóg elektrycznych, których konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h.  Wzmocnienie nadzoru nad rynkiem motoryzacyjnym ma zapobiegać nieuczciwej konkurencji i zwiększyć ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami podmiotów sprzedających pojazdy i części niezgodne z przepisami, takie jak ciągniki rolnicze bez wymaganych dokumentów homologacyjnych czy motorowery sprzedawane jako rowery elektryczne -  dodano.


Projekt ustawy wprowadza ponadto obowiązek rejestracji znajdujących się na terytorium RP pojazdów z państw trzecich. Rejestracji będzie podlegał pojazd, który pozostaje na terytorium RP ponad rok od dnia przekroczenia granicy. W ciągu 30 dni trzeba będzie zarejestrować pojazd, którego właściciel (obcokrajowiec) uzyskał stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski (w którym przebywa dłużej niż 185 dni w roku). Rozwiązanie to umożliwi objęcie tych pojazdów m.in. systemem badań technicznych w Polsce i jednocześnie uniemożliwi nadużywanie prawa do poruszania się cudzoziemców pojazdami zarejestrowanymi za zagranicą w ramach ruchu międzynarodowego.

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj