KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • województwo łódzkie
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie

WYSZUKIWARKA

Zupy - ważny element zdrowej diety

Opublikowano 23.03.2018 r.
Zupy to bardzo pożywne, proste i szybkie w przygotowaniu dania. Statystycznie każdy Polak zjada w ciągu roku około 100 litrów zup, trudno stwierdzić, czy to dużo czy mało, na pewno jemy ich więcej niż mieszkańcy Europy Zachodniej. Dietetycy i specjaliści w dziedzinie żywienia są zgodni, że jedzenie zup ma korzystny wpływ na zdrowie. Sprawdź zatem, dlaczego watro włączyć zupy do swojego jadłospisu, a jeśli rzadko goszczą na Twoim stole, przeczytaj jakie zupy najlepiej włączyć do zdrowej diety. 

Cenne źródło substancji odżywczych

Zupy to bardzo zdrowe dania dostarczające nam wielu niezbędnych substancji odżywczych. Warzywa zawarte w zupach są przede wszystkim źródłem błonnika, minerałów i niemal wszystkich witamin. Białka i tłuszcze, które są składnikiem każdej zupy umożliwiają prawidłowe wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach  - A, D, E i K. Dodatki - ryż, kasze czy ziemniaki są źródłem węglowodanów. Zupy dostarczają również płynów, co wpływa na prawidłowe nawodnienie organizmu. Zatem zupa to posiłek, który dostarcza nam niemal wszystkich niezbędnych substancji odżywczych, które są nam potrzebne do utrzymania organizmu w zdrowiu. 

Ważny element diety odchudzającej

Duża część osób zwraca szczególną uwagę na kaloryczność przygotowywanych przez siebie potraw. Często osoby odchudzające się rezygnują z jedzenia zup błędnie myśląc, że posiłki te są ciężkie i tuczące. Same zupy jednak są bardzo lekkie, a większość kalorii pochodzi z dodatków – makaronów czy śmietany. Jeśli bardzo dbamy o kaloryczność potraw, warto zrezygnować z niektórych dodatków lub dodawać je do zupy w mniejszych ilościach. Można zatem zrezygnować z zabielania zup mąką, śmietanę zastąpić jogurtem a makaron dodawać w mniejszej ilości lub w niektórych zupach zastąpić go ziemniakiem. Aby zupa była bardziej sycąca, warto przygotować wywar na chudym mięsie, które następnie zjadamy razem z porcją zupy.

Zupy a odporność 

Każdy wie, że na przeziębienie i grypę najlepszym sposobem jest gorąca zupa. Osoby, które nie jedzą w ciągu dnia ciepłych posiłków częściej chorują na infekcje. Dlatego jesienią, zimą  i wczesną wiosną gorące zupy powinny być niezbędnym elementem codziennego jadłospisu. Witaminy i minerały zawarte w zupach dodatkowo wzmacniają układ odpornościowy. W sezonie grypowym do zup można również dodawać czosnek i cebulę aby jeszcze bardziej wzmocnić organizm i zmobilizować układ opornościowy do walki z wirusami i bakteriami. 

Sposób na odpowiednią ilość warzyw

Zupy są doskonałym rozwiązaniem dla osób, które mają trudności z jedzeniem odpowiednich ilości warzyw. Do przygotowania zup potrzeba zwykle kilku różnych roślin, dlatego jeśli regularnie jemy zupy ilość zjadanych warzyw znacznie zwiększa się. Każde z warzyw, które dodajemy do zupy to źródło wielu cennych substancji odżywczych, dlatego zupa powinna być gotowana w taki sposób, aby znalazła się w niej jak największa ilość różnych warzyw. Najlepszym przykładem będzie zupa jarzynowa, a także zupa pomidorowa. Trzeba pamiętać aby w sezonie letnim zupy przygotowywać ze świeżych warzyw, które są wtedy łatwo dostępne, zimą natomiast można przygotowywać zupy z warzyw mrożonych. 

Sposób na szybki posiłek

Jeśli przygotowujemy posiłki w domu, a na ich przygotowanie mamy niewiele czasu, zupy będą doskonałym rozwiązaniem. Większość zup można bowiem przygotować w 30 do 60 minut. W ten sposób otrzymamy szybki, zdrowy, domowy posiłek. Czas na przygotowanie zupy można dodatkowo skrócić jeśli wcześniej przygotujemy odpowiednie warzywa, można je również dodawać do zup w formie mrożonki. 

Zupy działają leczniczo

Regularne jedzenie zup może łagodzić niektóre dolegliwości np. czysty barszcz czerwony do doskonałe źródło przeciwutleniaczy i substancji działających oczyszczająco, zmniejszających poziom cholesterolu i regulujących ciśnienie krwi. Zupa pomidorowa to z kolei źródło potasu, który wpływa na prawidłową pracę serca. Dodatkowo zupa ta jest bogatym źródłem likopenu pochodzącego z pomidorów, który jest jedną z najsilniej działających antynowotworowo substancji znanych nauce. Likopen jest przeciwutleniaczem usuwa więc również z organizmu nadmiar wolnych rodników i wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu krążenia. 

Polska kuchnia oferuje ogromną ilość przepisów na pyszne zupy. Każdy powinien znaleźć więc coś dla siebie. Zupy to dania uniwersalne, odpowiednie na każdą porę roku, przy tym niezwykle zdrowe i pożywne. Pamiętajmy więc o jak najczęstszym włączaniu ich do swojej diety. 

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO