KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Partner serwisu Województwo Podlaskie
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
26 marca 2018

Jak dbać o kręgosłup?

Kręgosłup to część ciała, o której nie myślimy dopóki nie zaczniemy odczuwać dolegliwości z nim związanych. Zazwyczaj jest to ból obejmujacy jeden lub nawet kilka odcinków kręgosłupa. Siedzący tryb życia - jaki dziś prowadzi wielu z nas, niestety nie wpływa korzystnie na kręgosłup. Sprawdź zatem, jak o niego dbać, jak zmienić codzienne nawyki zanim pojawią się pierwsze symptomy świadczące o problemach z kręgosłupem.

Kręgosłup to skomplikowana konstrukcja zbudowana z niewielkich kości zwanych kręgami, między którymi znajdują się dyski zbudowane z tkanki chrzęstnej. Dlaczego kręgosłup jest tak ważną częścią ciała? Wewnątrz kręgosłupa znajduje się bowiem rdzeń kręgowy, będący elementem układu nerwowego i swoistym połączeniem między mózgiem a resztą ciała. Od rdzenia kręgowego odchodzą nerwy – tzw. korzenie nerwowe,  które przebiegają otworami międzykręgowymi. Nerwy te przewodzą impulsy nerwowe pomiędzy mózgiem a pozostałą częścią ciała. Nieprawidłowości pojawiające się w obrębie kręgosłupa np. zwyrodnienia czy narośle mogą więc powodować ucisk na korzenie nerwowe, wywołując nieprzyjemne dolegliwości. 

Jak dbać o kręgosłup?

Coraz częściej pojawiają się nowe cudowne sposoby dbania o kręgosłup – specjalne nakładki, masaże, akupunktura, pozycje do spania, a nawet specjalne sposoby jazdy samochodem. Kręgosłup jest częścią ciała która do zdrowia potrzebuje przede wszystkim ruchu oraz odpowiedniej postawy ciała podczas wykonywania codziennych czynności. Sprawdźcie zatem jak na co dzień dbać o kręgosłup.
    • Odpowiednia postawa podczas pracy przy komputerze. Problemy z kręgosłupem bardzo często dotyczą osób wykonujących pracę biurową. Przyczyną jest oczywiście mała ilość ruchu oraz nieodpowiednia postawa ciała podczas pracy. Przede wszystkim podczas pracy trzeba przyjąć odpowiednią, niewymuszoną pozycję ciała. Wydawać by się mogło, że jeśli siedzimy nasze ciało się nie męczy. Tak nie jest jeśli pozycja ciała jest wymuszona. Należy zacząć od odpowiedniego komputera. Podczas pracy łokcie powinny być ustawione lekko ponad klawiaturą, klawiatura w laptopie często to uniemożliwia, najlepiej więc korzystać z zewnętrznej klawiatury. Ekran powinien być na tyle duży aby nie było konieczne wytężanie wzroku i pochylanie się do przodu, ja lepiej aby znajdował się na poziomie oczu. Podczas pracy na laptopie nie trzymamy go na kolanach ,gdyż powoduje to automatyczne „garbienie się”. Należy również tak wyregulować krzesło, aby odpowiednio opierać część lędźwiową kręgosłupa oraz, aby kolana znajdowały się na tym samym poziomie co biodra. Kąt zgięcia w stawie kolanowym powinien wynosić około 90°. 
    • Osoby wykonując prace fizyczne, mimo dużej ilości ruchu, również miewają problemy z kręgosłupem. Wykonując ciężkie prace przede wszystkim trzeba pamiętać o przerwach, jeśli praca odbywa się w pozycji wymuszonej np. wymaga pochylenia się do przodu. Osoby które dźwigają ciężkie przedmioty powinny pamiętać o odpowiednim sposobie wstawania – dla kręgosłupa najbardziej optymalną pozycją będzie przykucnięcie, podniesienie ciężkiego przedmiotu z równoczesnym wyprostowaniem nóg. Jeśli nosimy ciężkie przedmioty w obu rękach trzeba pamiętać o równomiernym rozłożeniu ciężaru. 
    • Często nie zdajemy sobie także sprawy, że codzienny stres również może powodować ból kręgosłupa. Wynika to z napięcia mięśni, które podtrzymują kręgosłup. Dolegliwości pojawiają się wówczas najczęściej w odcinku szyjnym kręgosłupa. Osoby narażone na długotrwały stres związany np. z wykonywaną pracą powinny dbać o odpowiedni, najlepiej aktywny wypoczynek. 
    • Dolegliwości bólowe można również łagodzić za pomocą odpowiednich ćwiczeń. Często bowiem ból kręgosłupa jest spowodowany zbyt słabym podtrzymywaniem elementów kręgosłupa przez mięśnie otaczające go. Mięśnie te trzeba zatem regularnie wzmacniać wykonując odpowiednie ćwiczenia. Najbardziej optymalną dla kręgosłupa formą ruchu jest pływanie, które najszybciej wzmocni mięśnie pleców. Jeśli jednak nie możemy lub nie mamy możliwości regularnie chodzić na basen można wybrać inne formy aktywności – jogę, pilates, nordic walking i tzw. fit ball, czyli ćwiczenia z wykorzystaniem dużej piłki. 

Za większość problemów z kręgosłupem niestety zwykle sami ponosimy winę. Brak ruchu, nieodpowiednie postawy podczas pracy, godziny spędzone przed telewizorem. Warto zastosować kilka powyższych zasad, aby złagodzić dolegliwości bólowe. Jeśli zlekceważymy pierwsze symptomy, pojawiający się od czasu do czasu ból i nie zastosujemy odpowiedniej profilaktyki może to doprowadzić do poważniejszych schorzeń kręgosłupa - zmian zwyrodnieniowych i nacisku na nerwy. 

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA
Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 
Tu nas znajdziesz
Napisz do nas

pozycje oznaczone * muszą być wypełnione