KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
25 lutego 2020

Wszystko, co warto wiedzieć o śledziach

Potrawy ze śledzi kojarzą nam się przede wszystkim z postem, najczęściej podawane są wtedy w oleju i cebuli. Niegdyś niezwykle popularne, dziś coraz rzadziej goszczą na naszych stołach. Sprawdź, dlaczego warto włączyć je do diety i kto szczególnie powinien jeść śledzie.

Cenne wartości

Śledzie są źródłem wielu cennych dla zdrowia substancji odżywczych, przede wszystkim pełnowartościowego, bardzo dobrze przyswajalnego białka, którego zwykle brakuje w naszej diecie. Śledź należy do ryb tłustych, jednak nie musimy z tego powodu eliminować go z diety, ryba ta zawiera bowiem ogromną ilość kwasów nienasyconych. Wśród nich znajduje się również kwas EPA, który wywiera szczególnie korzystny wpływ na układ krążenia – reguluje ciśnienie krwi, rozszerza naczynia krwionośne, zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów i zmniejsza poziom cholesterolu. EPA wpływa także na funkcjonowanie układu nerwowego – bierze udział w przekazywaniu informacji między neuronami oraz działa przeciwzapalnie i wpływa korzystnie na odporność. Śledzie są również źródłem witamin – A, D i E.

Czy bałtyckie śledzie są bezpieczne?

Jedną z przyczyn mniejszej popularności śledzia bałtyckiego są pojawiające się od czasu do czasu informacje na temat jego toksyczności, która ma wynikać z dużej ilości metali ciężkich w Morzu Bałtyckim. Trzeba pamiętać, że owszem w Bałtyku obserwuje się zwiększone stężenia metali ciężkich, jest to jednak nieunikniony problem współczesnego świata i nie dotyczy tylko Morza Bałtyckiego. Niektóre z metali są jednak niezbędne w procesach metabolicznych organizmów wodnych np. cynk, selen czy mangan. Trzeba także pamiętać, że ryby jako organizmy aktywne mają zdolność usuwania niepotrzebnych metali ciężkich z organizmu. Mięso ryb bałtyckich jest również regularnie badane przez różne jednostki badawcze, zarówno państwowe jak i prywatne, które monitorują poziom zanieczyszczeń. Obecnie stwierdza się niskie lub występujące na granicy wykrywalności stężenie metali ciężkich w mięsie ryb.  

Tradycja jedzenia śledzia

Skąd właściwie wzięła sie u nas tradycja jedzenia śledzia w dni postne? Pochodzi ze Średniowiecza, kiedy ludzie pościli częściej niż obecnie. Postnych dni w roku mogło być nawet 200, wliczając w to Wielki Post, każdy piątek, posty pokutne i prywatne odbyte w różnych intencjach. Posty przestrzegane były bardzo rygorystycznie, więc jedynym łatwo dostępnym produktem, który był syty i dawał energię do pracy był właśnie śledź. Łatwo go było przechowywać przez dłuższy okres, bowiem konserwowany był w soli. Z czasem śledź pozostał już tylko symbolem chrześcijańskiego postu. 

Dla dbających o wagę

Czy wiecie, że 100 g śledzia bez dodatków to tylko 160 kcal? Wbrew pozorom śledź jest bardzo mało kaloryczny, przy czym dostarcza białka i niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jest to więc doskonała propozycja dla osób odchudzających się i stosujących dietę niskokaloryczną. 

Jak przyrządzić śledzia?

Najbardziej popularny w Polsce jest śledź w oleju z cebulą lub dodatkiem innych warzyw. Śledzie można również zamarynować w zalewie kwasowej z dodatkiem octu lub cytryny. Aby takiego śledzia przygotować trzeba kupić oczyszczone płaty śledzia, dostępne w sklepach rybnych i marketach, są one przechowywane w specjalnej zalewie, najczęściej solance. Bardzo rzadko można kupić śledzia świeżego tzw. zielonego (nazwa nie pochodzi od koloru), można je przyrządzić na patelni obtaczając w mące, w mniej kalorycznej wersji można je dusić lub upiec w piekarniku z dodatkiem ziół. Najczęściej w sklepach można spotkać śledzia konserwowanego w puszkach i słoikach.  

Jakie śledzie warto wybierać?

Najlepsze są oczywiście śledzie świeże, surowe. Jednak ze względu na to, że jest to ryba tłusta, o delikatnym mięsie trudno ją przez dłuższy czas przechowywać i transportować na większe odległości. Dlatego świeże śledzie dostępne są najczęściej nad morzem. Często można kupić śledzie a’la matjas, które również są dobrym wyborem, jeśli zalewa w której się je przechowuje nie ma konserwantów. Najczęściej jednak w sklepach spotyka się śledzie konserwowe i pojemnikach plastikowych lub w puszkach. Najmniej zdrową postacią śledzia są tzw. koreczki śledziowe, które zawierają dużą ilość dodatków- konserwantów, polepszaczy smaku i aromatów. 
 
Warto włączyć do diety śledzie i inne ryby morskie, gdyż są doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy D, których zwykle brakuje w naszej diecie. Regularne jedzenie śledzi chroni przed miażdżycą, nadciśnieniem i obniża poziom cholesterolu. Jedzmy zatem śledzie nie tylko w postne dni.

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA

Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione