KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Partner serwisu Województwo Podlaskie
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
29 marca 2018

Co zrobić, by dzieci jadły warzywa i owoce?

Odpowiednia ilość warzyw i owoców w diecie jest szczególnie ważna w przypadku dzieci. Młody organizm intensywnie rośnie i rozwija się. Aby te procesy zachodziły prawidłowo, do organizmu musi być dostarczana odpowiednia ilość substancji odżywczych, witamin i minerałów, których najlepszym źródłem są warzywa i owoce.

Dbanie o to, aby dzieci jadły odpowiednią ilość warzyw i owoców to odwieczny problem rodziców. Jeśli maluch nie przywyknie do jedzenia zdrowych posiłków, problem będzie utrzymywał się nie tylko w wieku młodzieńczym, ale też w dorosłym. Będzie to skutkowało ciągłym brakiem odpowiedniej ilości substancji odżywczych i witamin. Rodzice stosują więc różne sposoby, aby przekonać swoją pociechę do jedzenia warzyw, co niestety nie zawsze kończy się sukcesem. Przeczytajcie więc o najbardziej skutecznych sposobach na włączenie zdrowych produktów do diety dziecka. 

Liczy się kolejność wprowadzania produktów do diety

Dzieci zwykle jedzą chętniej owoce niż warzywa. Wynika to z faktu, że owoce zawierają cukry i bardziej dzieciom smakują. Dlatego podczas wprowadzania do diety malucha pokarmów stałych, najpierw wprowadzamy warzywa, a dopiero po jakimś czasie owoce. Dzieci bardzo szybko przyzwyczajają się do słodkich smaków, dlatego podczas wprowadzania pokarmów stałych do diety, trzeba jak najdłużej unikać podawania dziecku potraw słodzonych, słodyczy czy słodzonych napojów.

Podawanie dziecku ulubionych dań

Podobnie jak dorośli, dzieci również mają ulubione dania i smaki. Jeśli maluch odmawia jedzenia określonych potraw zawierających dane warzywo, trzeba w miarę możliwości zastąpić je innymi lub podawać warzywa zawierające zbliżone substancje odżywcze. Np. jeśli dziecko nie chce jeść gotowanej marchewki, na pewno chętnie sięgnie po przecierany sok z dodatkiem owoców. Pamiętajmy  również, że doskonałym sposobem na przemycanie warzyw jest pizza, którą dzieci zwykle bardzo chętnie jedzą. Jeśli przygotowujemy pizzę samodzielnie starajmy się dodawać stopniowo coraz więcej warzyw, dobrymi dodatkami do pizzy są pomidory, papryka, cebula, można także dodawać świeże liście bazylii lub niewielkie ilości szpinaku. 

Nowe nie znaczy lepsze

Często przygotowywanie dziecku nowych, całkiem mu nieznanych dań przynosi odwrotny skutek to zamierzonego. Przygotowujemy apetycznie wyglądającą, kolorową sałatkę, którą sami chętnie zjadamy, ale dziecko nie chce jej jeść. Być może to kwestia zbyt wyrazistego lub po prostu nowego smaku. Podawajmy więc dziecku dania, które już zna. Jeśli dziecko lubi spaghetti, przygotowujmy je często, dodając do sosu nieco pokrojonych w kostkę świeżych pomidorów i świeże liście bazylii. 

Zdrowe naśladowanie

Dzieci często naśladują rodziców podczas posiłków. Nie rozumieją więc dlaczego mają jeść inaczej. Jeśli więc maluch widzi, że rodzice unikają warzyw, np. zamiast świeżego pomidora na kanapce znajduje się sos pomidorowy czy ketchup, również będą chciały jeść to samo. Nie należy się więc spodziewać, że dziecko będzie chciało jeść warzywa jeśli rodzice ich nie jedzą. 

Zupy to podstawa

Dzieci zwykle chętnie jedzą zupy, jest to również świetny sposób na podawanie dzieciom warzyw. Pamiętajmy więc, aby w zupie warzyw było jak najwięcej. Do zup można również dodawać warzywa, których dziecko na co dzień nie chce jeść. 

Smaczne dodatki 

Dzieci będą chętniej jadły warzywa, jeśli dania będą zawierały ich ulubione dodatki – żółty ser, makaron czy ulubiony sos. Można także nadawać potrawom ciekawe nazwy lub zaprosić dziecko do pomocy w czasie przygotowywania posiłków. Warto również pozwolić dzieciom od czasu do czasu jeść rękami, dzieci szczególnie małe mają zwykle problem z używaniem sztućców, a rodzice przywiązują do tego dużą wagę. Warto więc od czasu do czasu pójść na małe ustępstwo i pozwolić dziecku na zabawę podczas posiłku. 

Zdrowe placuszki

Dzieci podobnie jak dorośli lubią różnego rodzaju placuszki. Jest to zasługa tłuszczów, które są doskonałym nośnikiem smaku. Warto więc przygotowywać warzywne placuszki z ziemniaków, cukinii, kabaczków, można do nich dodawać również paprykę, szczypiorek,  cebulę czy natkę pietruszki. 

Pieczone warzywa

Gotowane warzywa są oczywiście zdrowe, ale zwykle niebyt smaczne i atrakcyjne. Jeśli Twoje dziecko dopiero rozpoczyna przygodę z warzywami, bardziej atrakcyjne będzie ich podawanie w formie pieczonej. Można zatem przygotowywać zapiekane cukinie, bakłażany czy nadziewaną paprykę. Doskonałym rozwiązaniem będą także warzywne frytki.

To, czy dziecko zacznie jeść warzywa zależy tylko od dorosłych. Jeśli pomimo zastosowania powyższych sposobów maluch nadal nie akceptuje warzyw, nie należy się poddawać. Dzieci wolniej przekonuja się do nowych smaków, więc po kilku próbach może się okazać, że nasza pociecha stała się miłośnikiem fasolki szparagowej czy pomidorów. 

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA
Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 
Tu nas znajdziesz
Napisz do nas

pozycje oznaczone * muszą być wypełnione