KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Partner serwisu Województwo Podlaskie
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
Krajowa Rada Izb Rolniczych
KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
7 maja 2018

Jak radzić sobie z ciągłą potrzebą jedzenia cukru?

Zbyt duża ilość cukru w diecie to ogromny problem współczesności. Cukier znajduje się w niemal wszystkich produktach przetworzonych, jemy do tego słodycze, pijemy napoje słodzone i dodajemy cukier do wielu domowych potraw. Zwykle więc spożywamy cukru o wiele więcej niż przyjęta norma, która według Światowej Organizacji Zdrowia wynosi około 6 łyżeczek dziennie. 

Warto zatem zastanowić się, ile cukru faktycznie zjadamy, ponieważ jego spożywanie powoduje powstawanie swoistego „błędnego koła”. Zjedzenie porcji cukru doprowadza do wzrostu poziomu glukozy we krwi, później następuje wyrzut insuliny w celu obniżenia poziomu cukru, poziom cukru we krwi zaczyna gwałtownie spadać, co powoduje, że znów mamy ochotę na coś słodkiego.

Jak więc walczyć z ciągłą potrzebą jedzenia cukru i co zrobić aby zwalczyć cukrowe uzależnienie?

Jeśli nie wyobrażacie sobie życia bez słodkości, dowiecie się, jak zerwać z cukrowym nałogiem i jakie to przyniesie korzyści dla zdrowia.

Osoby, które chcą przestać jeść cukier, zanim podejmą jakiekolwiek działania powinny zastanowić się gdzie leży problem. Czy jest nim przyjemność płynąca z jedzenia słodyczy czy to, że po zjedzeniu czegoś słodkiego sięgamy po kolejną przekąskę z powodu napadu głodu. Osobom należącym do drugiej grupy ograniczenie cukru w diecie będzie łatwiejsze, ponieważ wystarczy dokonać kilku modyfikacji w swojej codziennej diecie, aby ograniczyć potrzebę sięgania po coś słodkiego. Jednak osoby, które sięgają po słodkości ponieważ nie mogą oprzeć się ich smakowi będą musiały poszukać zdrowszego zamiennika cukru, ponieważ jest mało prawdopodobne aby mogły zrezygnować ze słodkości z dnia na dzień. 

Jak zmniejszyć ilość cukru w diecie?

Przede wszystkim nie powinno się całkowicie rezygnować z jedzenia cukru w ciągu jednego dnia. Osoby, które jedzą dużo słodkości, choć najczęściej nie zdają sobie z tego sprawy, są od cukru po prostu uzależnione. Pozbycie się więc cukru z diety w bardzo krótkim czasie może doprowadzić do pojawienia się nieprzyjemnych objawów takich jak bóle głowy czy wahania nastrojów. Najlepiej więc ograniczać ilość cukru stopniowo, np. o jedną, dwie łyżeczki dziennie lub stopniowo rezygnować z niektórych deserów. 

Osoby, które piją słodzone napoje, zmianę diety powinny rozpocząć od stopniowego eliminowania ich z diety. Napoje te zawierają bowiem ogromną ilość cukru:

 przykładowo w jednej szklance coli znajduje się około 25 g cukru, czyli tyle ile powinniśmy spożywać w ciągu całej doby. 

Bardzo dużą ilość cukru mają też napoje energetyczne czy kolorowe napoje z dodatkiem soków owocowych. Cukier zawarty w napojach jest przez nas zwykle nie zauważany, niestety powoduje zwiększenie apetytu na słodycze, dlatego trzeba je skutecznie eliminować z diety, zastępując innymi napojami. Słodzone napoje można zastąpić świeżymi sokami owocowymi, sokiem z brzozy, który reguluje poziom cukru we krwi lub naparami ziołowymi, czy po prostu wodą mineralną. 

Jeśli słodzimy herbatę czy kawę również trzeba stopniowo ograniczać ilość dodawanego cukru, można zmniejszać ilość o pół łyżeczki. Organizm jest przyzwyczajony do słodkiego smaku, jednak kiedy ilość cukru ogranicza się stopniowo organizm bardzo szybko przyzwyczaja się do dostarczanych mu ilości i po kilku dniach nie będziemy odczuwać różnicy w smaku. 

Poszukaj zamienników

Osoby, które nie wyobrażają sobie dnia bez zjedzenia choćby jednego deseru powinny poszukać odpowiedniego zamiennika cukru. Nie powinny być to jednak syntetyczne słodziki, ponieważ są szkodliwe a niektóre z nich wykazują działanie rakotwórcze. Dobrą alternatywą dla cukru jest ksylitol pozyskiwany z brzozy. Po jego zjedzeniu uwalniana jest mała ilość insuliny, ma niewiele kalorii i co bardzo ważne przeciwdziała próchnicy. Ksylitol jest substancją bezpieczną, można go podawać również dzieciom. 

Ograniczanie ilości zjadanego cukru, można również wspomóc przez zmniejszenie cukrowego apetytu. Jedną z substancji zmniejszających apetyt na słodycze jest chrom, pierwiastek występujący w ilościach śladowych w naszym organizmie. Warto korzystać z jego naturalnych źródeł: drożdży, jajek, kasz, brokułów, ryb czy owoców morza.

Warto też pamiętać, że problem zbyt dużych ilości cukru w diecie jest zwiany zwykle ze źle skomponowaną dietą, potrzebę jedzenia cukru często odczuwają osoby, które jedzą zbyt mało węglowodanów. Jeśli uda się skutecznie ograniczyć ilość cukru w diecie, to po niedługim czasie zauważymy, że wystarcza nam już tylko mała słodka przekąska lub niewielki deser w ciągu dnia. Łatwo także będzie zaspokoić nagłą ochotę na coś słodkiego choćby owocem.

Warto więc podjąć wyzwanie i ograniczyć ilość cukru z korzyścią dla zdrowia!

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
drukuj  
REKLAMA
Redakcja

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 
Tu nas znajdziesz
Napisz do nas

pozycje oznaczone * muszą być wypełnione