Przepisy na desery o dużej wartości odżywczej
Desery z mleka i sera są dobrym źródłem wapnia, wysokowartościowego białka i witaminy B2; desery z dodatkiem jaja dostarczają wysokowartościowego białka, witaminy A, żelaza. Owocowe desery są przede wszystkim źródłem witaminy C, karotenu i składników mineralnych. Słodkie potrawy z kasz i mąki dostarczają znacznej ilości kalorii. Natomiast musy, suflety, mleczka kremy zalicza się do potraw lekkostrawnych. Różnorodność produktów stosowanych do ich sporządzenia wpływa na urozmaicenie jadłospisu, a często uzupełnienie posiłku podstawowego. Poznajcie kilka przepisów!
Jabłka pieczone z konfiturami
- 4-5 dużych jabłek,
- 8 dkg konfitur z wiśni lub z innych owoców,
- 1,5 dkg cukru pudru.
Jabłka umyć, wydrążyć, wgłębienia wypełnić konfiturami, upiec w piekarniku. Podawać na gorąco lub ostudzone, posypane cukrem pudrem albo przybrane bita śmietaną.
Kisiel z jabłek
- 30-40 dkg jabłek,
- 8-10 dkg cukru,
- 2-3 dkg mąki ziemniaczanej.
Jabłka umyć, pokrajać, zalać wodą (2-3 szklanki), rozgotować w rondlu pod przykryciem. Rozgotowane jabłka przetrzeć przez sito lub przecieraczkę, dodać cukier. Mąkę ziemniaczaną rozprowadzić mała ilością zimnej wody, zawiesinę połączyć z przecierem z jabłek i dokładnie mieszając zagotować. Kisiel wlać do zwilżonej woda salaterki lub do kompotierek i ostudzić. Przed podaniem zimny kisiel można przybrać bitą śmietaną.
Kisiel mleczny z dynią
- 30 dkg dyni,
- 2-3 szklanki mleka,
- 6-8 dkg cukru,
- pół porcji cukru waniliowego,
- 3-4 dkg mąki ziemniaczanej,
- 3-4 łyżki słodzonego soku porzeczkowego, wiśniowego (malinowego).
Dynie oczyścić, obrać, opłukać, zetrzeć na tarce o drobnych otworach. Mleko z cukrem zagotować (1/3 szklanki zimnego mleka pozostawić), połączyć z dynią i cukrem waniliowym. Mąkę ziemniaczaną rozmieszać z pozostałym zimnym mlekiem, wlać do gorącego mleka z dynią, delikatnie mieszając zagotować. Gorący kisiel przelać do salaterki lub kompotierek, ostudzić. Podawać polany sokiem.
Kasza jaglana ze śmietaną (z sosem)
- 15 dag kaszy jaglanej,
- 1,5 szklanki mleka,
- 5-8 dkg cukru,
- 2-3 dkg masła lub margaryny,
- sól,
- 12 dkg słodkiej śmietanki,
- 2-3 dkg cukru pudru.
Mleko zagotować, dodać cukier i masło, posolić. Kasze opłukać, połączyć z gorącym mlekiem, przykryć, ugotować. Śmietankę wymieszać z cukrem pudrem, wlać do dzbanuszka. Gorącą lub ostudzoną kaszę wyłożyć na półmisek. Podać ze śmietanką albo polać słodkim sosem. Świetnym dodatkiem będa też owoce.
Ryż zapiekany w pianie z białek
- 15 dkg ryżu,
- 1,5-2 szklanki mleka,
- 2-4 dkg masła lub margaryny,
- 8 dkg konfitur (dżemu),
- 10 dkg cukru,
- 40 dkg jabłek,
- 3-4 białka,
- 1-2 łyżki smażonej skórki pomarańczowej,
- tłuszcz do formy.
Mleko zagotować z częścią cukru. Ryż opłukać, wsypać do mleka, dodać tłuszcz, postawić na brzegu płyty pod przykryciem, rozkleić. Do przestudzonego ryżu dodać posiekaną skórkę pomarańczową i część konfitur lub dżemu. Jabłka opłukać, obrać, pokrajać na części, rozgotować, posłodzić (część cukru zostawić), przetrzeć przez sito. Ryż i przecier z jabłek układać warstwami w formie stożka na ogniotrwałym, posmarowanym tłuszczem półmisku. Białka ubić z pozostałym cukrem na sztywna pianę, obłożyć nią uformowany ryż, obsypać z wierzchu cukrem, wstawić do piekarnika na kilkanaście minut. Zapieczony ryż przybrać konfiturami. Podawać gorący na półmisku, w którym się zapiekał.
Na podstawie „Dobra kuchnia – żywienie w rodzinie” – praca zbiorowa, wydawnictwo Watra, 1985 r.
Agnieszka Zoń
Śląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Częstochowie
Jeden z 16 Ośrodków Doradztwa Rolniczego w kraju. Śląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Częstochowie realizuje na obszarach wiejskich województwa śląskiego zadania z zakresu doradztwa rolniczego. Podstawowym zadaniem Ośrodka jest doradztwo rolnicze, obejmujące działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mającego na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. |