KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • województwo łódzkie
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie

WYSZUKIWARKA

Poznaj niezwykłe właściwości zdrowotne malin i ich liści!

Opublikowano 22.06.2018 r.
Maliny przede wszystkim znakomicie smakują - zerwane z krzaka, podane z deserem, czy w postaci soku. Ich spożywanie w różnych postaciach pozwala łączyć przyjemne z pożytecznym – nie tylko wzmacnia odporność naszego organizmu, ale także pomaga, gdy już złapaliśmy jesienne przeziębienie lub grypę. Malina ma również wiele innych korzystnych właściwości. 

Ten niewielki owoc, to znakomite źródło, wzmacniającej odporność organizmu, witaminy C. Jedna szklanka malin może dostarczyć nawet połowę dziennego zapotrzebowania, uzupełnioną o witaminy E, B1, B2, B6. W soczystym owocu znajduje się także dużo soli mineralnych, kwasów i pektyn, które pozytywnie wpływają na pracę przewodu pokarmowego. Na poprawę przemiany materii korzystnie działa natomiast błonnik. W owocach maliny znajduje się stosunkowo dużo magnezu - ten składnik pozytywnie wpływa na pracę układu nerwowego. Czego w malinie jest niewiele? Cukrów i kalorii… dlatego śmiało mogą po nie sięgać osoby dbające o linię. Powoli zaczynamy sezon na maliny więc warto wykorzystać ten czas jak najlepiej.
Świeżymi owocami malin możemy cieszyć się stosunkowo krótko, dlatego warto zachować ich smak w domowych przetworach, sokach, mrożonkach, tak by jesienią i zimą ponownie sięgnąć po malinowe soki, herbatki, kompoty, czy dżemy.

Wzmacniające soki i herbatki

Naszą odporność trzeba budować od początku sezonu, dlatego warto jeść maliny surowe i pić malinowe koktajle. Natomiast w zimne jesienne i zimowe dni wzmocni nas sok z malin przygotowanych latem. Co więcej, zawarte w nim polifenole mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia nowotworów i zapobiec przedwczesnemu starzeniu się naszej skóry. Jeżeli już złapiemy jesienne przeziębienie lub grypę, warto sięgnąć także po malinowe herbatki – dlatego polecamy w sezonie ususzyć sporą ilość malin, bo herbatka na takich owocach jest najlepsza. Maliny działają napotnie i rozgrzewająco, co pomaga organizmowi w uporaniu się z dolegliwościami.

W medycynie ludowej maliny zaleca się spożywać przy niedokrwistości (najprawdopodobniej ze względu na zawartość mikroelementów, związków żelaza i miedzi).

Prozdrowotne działanie malinowych liści

Zielarze suszą również liście malin – działają one ściągająco, przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie. Przygotowana z nich herbatka pomaga natomiast uregulować przemianę materii, może także oczyścić organizm z toksyn. W medycynie chińskiej korzenie i liście malin poleca się przy leczeniu bólów mięśni i kości oraz biegunce.

 

Mały owoc, a tyle korzyści – warto zrobić zapasy malinowych specyfików, bo dają zdrowie dzieciom i dorosłym.

 

kontakt1.jpg
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Magdalena Przybylak-Zdanowicz dziennikarka i współautorka poradników zielarskich, kosmetycznych (z serii "ABC Kosmetyki Naturalnej") i kulinarnych. Każdego roku opracowuje Ekologiczny Poradnik Księżycowy oraz współtworzy "Kalendarz Rolników". Współpracuje z czasopismem i portalem o produktach ekologicznych Biokurier.pl, oraz czasopismem dla rolników ekologicznych Eko Arka www.ekoarka.com.pl. Laureatka wyróżnienia w konkursie na najciekawszą publikację związaną z rolnictwem ekologicznym. Od kilku lat, wspólnie z mężem, prowadzi certyfikowane gospodarstwo ekologiczne Warmińska-Ekozagroda na Warmii specjalizujące się w uprawie zbóż i roślin wysokobiałkowych. Miłośniczka gotowania, kuchni francuskiej, kosmetyki naturalnej i powrotu do źródeł.

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

 

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO