KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Narodowy Instytut Wolności
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Naprzeciw oczekiwaniom społecznym – nowelizacja ustawy o OZE

Opublikowano 13.06.2018 r.
Sejm RP uchwalił nowelizację ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw.

Celem rządowego projektu jest przede wszystkim zapewnienie pełnej zgodności przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii  z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej, do czego strona polska zobowiązała się wobec Komisji Europejskiej w procedurze notyfikacyjnej w sprawie SA.43697 (2015/N) – Polski system wspierania rozwoju OZE oraz zwolnienia dla użytkowników energochłonnych. 

Zmiany proponowane w treści nowelizacji ustawy OZE wychodzą naprzeciw oczekiwaniom społecznym oraz przedsiębiorców, które kierowane były do Ministerstwa Energii w trakcie trwających konsultacji publicznych.

Dodatkowo, z uwagi na fakt, iż potrzeba notyfikacji ustawy OZE była wynikiem wdrożenia do polskiego ustawodawstwa rozwiązań, jakie w tym zakresie wynikają z Komunikatu Komisji Europejskiej określającego „Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014–2020” 

Z treści tego dokumentu wynika, że pomoc w postaci ulg w finansowaniu wsparcia na rzecz energii ze źródeł odnawialnych może zostać przyznana wyłącznie przedsiębiorstwom należącym do sektorów, których pozycja konkurencyjna jest zagrożona z uwagi na wysokie koszty związane z finansowaniem wsparcia na rzecz energii ze źródeł odnawialnych, co wynika z intensywności zużycia energii elektrycznej przez te sektory (wymienione są one w Załączniku 3 do Wytycznych – Wykaz sektorów kwalifikowalnych na podstawie sekcji 3.7.2). Zgodnie z Wytycznymi, beneficjenci pomocy polegającej na udzieleniu ulg w finansowaniu wsparcia mają być wybierani w oparciu o obiektywne, niedyskryminacyjne i przejrzyste kryteria, przy czym na potrzeby ustalenia intensywności zużycia energii, od której uzależnione jest przyznanie ulgi, przyjmuje się zużycie energii elektrycznej przez dane przedsiębiorstwo. W świetle powyższego notyfikacja ustawy OZE Komisji Europejskiej była nie tylko konieczna, ale i wynika wprost z dostosowania się strony polskiej do Komunikatu Komisji pn. Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią elektryczną w latach 2014–2020. 

Podkreślić należy, że wprowadzone  zmiany w pełni dostosowują przepisy ustawy OZE do wymogów określonych w Wytycznych, które dopuszczają, jako zgodne z zasadami wspólnego rynku, instrumenty rynkowe, takie jak aukcje czy procedury przetargowe zgodne z zasadami konkurencji otwarte dla wszystkich producentów wytwarzających energię elektryczną z OZE, konkurujących ze sobą na równych warunkach, które powinny zasadniczo zapewnić ograniczenie dotacji do minimum.

Ustawa zapewnia zgodność definicji z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych i w następstwie uchylającą dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz. U. UE L 140 z 05.06.2009, str. 16). Ponadto przyjęcie  tych przepisów umożliwia usunięcie wątpliwości interpretacyjnych prawnych i redakcyjnych w różnych obszarach ustawy OZE. 

 

źródło: Sejm RP

 

kontakt1.jpg
Sergiusz Baar
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO